Příroda jako mýtus
Nature as Myth
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57049Identifiers
Study Information System: 87786
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Skovajsa, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
27. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
příroda, turistika, tramping, scouting, woodcraft, chataření a chalupaření, ekologieKeywords (English)
nature, hiking, tramping, scouting, woodcraft, recreation in the cabins and cottages, ecologyCo je to "příroda"? Jaké významy jí lidé přikládají a co od ní očekávají? Jak se měnilo chápání přírody v různých historických obdobích a u různých společenských skupin? Na tyto otázky hledá práce odpovědi na základě beletrie i historických pramenů. Jako metodologický nástroj je využit Barthesův dvojstupňový systém značení. Práce je rozdělena do čtyř historických období: 19. Století, 1918-1938, 1938-1989 a od roku 1989 do současnosti. Práce se zaměřuje jak na beletrii, tak i na memoárovou literaturu a historii hnutí spojených s pobytem v přírodě. Věnuje se také estetice a ekologii. V poslední části práce je zmíněno také zobrazení přírody v reklamě. Nejčastějším typem zobrazení je příroda jako místo úniku, v doslovném i přeneseném významu. klíčová slova: příroda, turistika, tramping, scouting, woodcraft, chataření a chalupaření, ekologie
What exactly do we mean by "nature"? What do people expect from "nature"? And how has our understanding of it changed? The M.A. thesis "Nature as Myth", using Barthe's two-tiered system of signs and myths as a methodological tool, attempts to answer these questions through an examination of various historical and literary sources. The thesis has a chronological structure, consisting of four parts: 19th century, 1918-1938, 1938-1989, and from 1989 until the present. It focuses on fiction, memoir, and the history of "back to nature" movements. It also deals with environmental and aesthetic issues. The last section touches on the representation of nature in advertisement. The thesis will demonstrate that in all four of the time periods the most common depiction of nature is as a place of escape - both literally and figuratively. key words: nature, hiking, tramping, scouting, woodcraft, recreation in the cabins and cottages, ecology