Tvorba výukových materiálů k oblasti Chemie kolem nás
Setting up educational materials for the topic Chemistry around us
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56963Identifiers
Study Information System: 53039
CU Caralogue: 990017140810106986
Collections
- Kvalifikační práce [20356]
Author
Advisor
Consultant
Nesměrák, Karel
Referee
Smrček, Stanislav
Richtr, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
14. 4. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
chemie hnojiv, chemie léčiv, učební materiály, výuka chemie, dotazníkové šetření, chemie kolem násKeywords (English)
chemistry of fertilizers, medicinal chemistry, educational materials, teaching chemistry, questionnaire investigation, chemistry around usTato dizertační práce se zabývá tvorbou výukových materiálů na témata z oblasti Chemie kolem nás a okolnostmi jejich implementace do výuky chemie s ohledem na požadavky kurikulárních dokumentů. Na učivu vztahujícímu se k chemii léčiv a k chemii hnojiv je ukázáno propojení reálného světa s obsahem, který je vyučován v předmětu chemie, což by mohlo přispět ke zlepšení náhledu žáků na samotný předmět. Po odborné i didaktické stránce se výukový materiál snaží učiteli ulehčit jeho přípravu na vyučovací hodiny svou pestrostí a zpracováním (učební text, powerpointová prezentace, hry, laboratorní cvičení, atd.), žákovi pak zpřístupňuje tato praktické témata prostřednictvím různých typů úkolů, zajímavostí, zábavných hrátek atd. Hodnocení výukových materiálů a zjišťování postoje žáků a učitelů bylo provedeno formou dotazníkových šetření. Z výsledků šetření vyplynulo, že daná témata považují žáci i jejich učitelé za přínosná a patřící do oblasti chemie. K problematice léčiv přistupovaly dívky oproti chlapcům s větším zájmem, což nebylo zjištěno u problematiky hnojiv. Připravené výukové materiály považovala většina žáků a učitelů za vyhovující, a tudíž lze předpokládat, že jsou vhodné ke vzdělávání žáků na střední škole.
This dissertation deals with the creation of educational materials to topics from the field Chemistry around us and circumstances of its implementation into teaching chemistry with regard to the needs posed by curricular documents. The connection between real world and the content of the chemistry subject, which is taught at schools, is shown on the curricular topics related to medicinal chemistry and to fertilizer chemistry. This could make the student getting a better overview of the subject itself. Regarding the specialist and didactical part, the teaching material tries to make it easier for the teacher to prepare for the lessons and make them more interesting due to the teaching material's variability and processing (teaching text, powerpoint presentations, plays, laboratory exercises etc.). This way, the student gains access to practical topics through various types of exercises, interesting aspects, plays etc. The evaluation of educational materials and investigation of student's and teacher's attitude was carried out via a questionnaire investigation. The investigation showed that both students and teachers regard these topics as beneficial and belonging to the field of chemistry. The medicinal topics were approached by the girls better than by the boys, which was not the case of the...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách
Defence status: RECOGNIZEDDistler, Petr (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2016)Date of defense: 7. 4. 2016V úvodu diplomové práce nazvané Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách je uvedena rešerše nejpoužívanějších středoškolských učebnic, v rámci které se posuzovala témata stavba atomu, radioaktivita a ... -
Chemické vzdělávání ve Skotsku - výuka chemie na středních školách a vzdělávání učitelů chemie
Defence status: DEFENDEDLaburdová, Jiřina (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2015)Date of defense: 1. 6. 2015Česká republika (ČR) a Skotsko se umisťují na srovnatelných pozicích v mezinárodních srovnávacích testech. Vzdělávací systémy těchto zemí jsou ale velmi rozdílné. Tato práce se zaměřuje se na tři hlavní oblasti: 1) skotské ... -
Chemie potravin a výživa ve středoškolské výuce chemie
Defence status: DEFENDEDTřeštíková, Tereza (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2017)Date of defense: 25. 9. 2017Disertační práce se zabývá tématem chemie potravin a výživy ve středoškolské výuce chemie. Teoretická část této práce shrnuje význam a hodnocení učebnic, dále se zabývá moderními přístupy ve výuce chemie se zaměřením na ...