Zobrazit minimální záznam

Identifikace tekutin rychlostního typu vhodných k modelování geomateriálů
dc.contributor.advisorMálek, Josef
dc.creatorTůma, Karel
dc.date.accessioned2018-11-30T14:46:56Z
dc.date.available2018-11-30T14:46:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/56913
dc.description.abstractIn the present thesis we study and compare different viscoelastic rate-type fluid models capable of describing response of geomaterials such as asphalt. Using new thermodynamic approach proposed by Rajagopal and Srinivasa (2000) we derive several classes of non-linear viscoelastic models that generalize standard Oldroyd-B and Burgers models. We show that the new models achieve better results in fitting experimental data with asphalt than the previously considered models (Oldroyd-B, Burgers, Rajagopal and Srinivasa (2000)). In particular they are able to capture the behavior of asphalt observed recently in experiments (torque overshoot and two relaxation mechanisms), which is not possible to describe by the other models. Using both the standard and the newly derived models we compute full simulations of viscoelastic flow with the finite element method in fixed domains and incorporating the Arbitrary Lagrangian-Eulerian description also in deforming domains. For example, we study rolling of asphalt or creation of ruts in the road with the real material parameters obtained by fitting the experiments. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.description.abstractV této práci studujeme a porovnáváme různé viskoelastické modely rychlostního typu, které jsou vhodné pro popis odezvy geomateriálů jako asfalt.Pomocí termodynamického přístupu navrženého Rajagopalem a Srinivasou (2000) odvodíme nové viskoelastické modely, které jsou zobecněním standardních modelů Oldroyd-B a Burgers. Rovněž ukážeme, že nové modely dosahují lepších výsledků při fitování experimentálních dat s asfaltem než dříve uvažované modely (Oldroyd-B, Burgers, Rajagopal a Srinivasa (2000)) a identifikujeme ty modely, které jsou schopné zachytit pozoruhodné chování asfaltu pozorované v nedávných experimentech (překmit momentu síly a dva relaxační mechanismy s rozdílnou časovou škálou). Dále provádíme počítačové simulace úloh zachycující proudění viskoelastických tekutin popsaných oběma standardními modely a nově odvozenými modely metodou konečných prvků jak na pevné, tak časově se měnící výpočetní oblasti. Procesy probíhající v deformující oblasti převedeme na pevnou výpočetní oblast použitím smíšeného Lagrangeova-Eulerova popisu (ALE metoda). Využitím odvozeného postupu simulujeme proces válcování asfaltu nebo vytváření vyjetých kolejí na silnici se skutečnými materiálovými parametry získanými předchozím nafitováním experimentů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectviscoelasticen_US
dc.subjectrate-type fluiden_US
dc.subjectasphalt binderen_US
dc.subjectexperiment fittingen_US
dc.subjectfinite element methoden_US
dc.subjectnumerical simulationen_US
dc.subjectviskoelastické tekutinycs_CZ
dc.subjecttekutiny rychlostního typucs_CZ
dc.subjectasfaltcs_CZ
dc.subjectfitování experimentůcs_CZ
dc.subjectmetoda konečných prvkůcs_CZ
dc.subjectnumerické simulacecs_CZ
dc.titleIdentification of rate type fluids suitable for modeling geomaterialsen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-04-04
dc.description.departmentMatematický ústav UKcs_CZ
dc.description.departmentMathematical Institute of Charles Universityen_US
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId57803
dc.title.translatedIdentifikace tekutin rychlostního typu vhodných k modelování geomateriálůcs_CZ
dc.contributor.refereeČadek, Ondřej
dc.contributor.refereeVohralík, Martin
dc.identifier.aleph001712342
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematické a počítačové modelovánícs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematical and Computer Modellingen_US
thesis.degree.programPhysicsen_US
thesis.degree.programFyzikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Matematický ústav UKcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Mathematical Institute of Charles Universityen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematické a počítačové modelovánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematical and Computer Modellingen_US
uk.degree-program.csFyzikacs_CZ
uk.degree-program.enPhysicsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csV této práci studujeme a porovnáváme různé viskoelastické modely rychlostního typu, které jsou vhodné pro popis odezvy geomateriálů jako asfalt.Pomocí termodynamického přístupu navrženého Rajagopalem a Srinivasou (2000) odvodíme nové viskoelastické modely, které jsou zobecněním standardních modelů Oldroyd-B a Burgers. Rovněž ukážeme, že nové modely dosahují lepších výsledků při fitování experimentálních dat s asfaltem než dříve uvažované modely (Oldroyd-B, Burgers, Rajagopal a Srinivasa (2000)) a identifikujeme ty modely, které jsou schopné zachytit pozoruhodné chování asfaltu pozorované v nedávných experimentech (překmit momentu síly a dva relaxační mechanismy s rozdílnou časovou škálou). Dále provádíme počítačové simulace úloh zachycující proudění viskoelastických tekutin popsaných oběma standardními modely a nově odvozenými modely metodou konečných prvků jak na pevné, tak časově se měnící výpočetní oblasti. Procesy probíhající v deformující oblasti převedeme na pevnou výpočetní oblast použitím smíšeného Lagrangeova-Eulerova popisu (ALE metoda). Využitím odvozeného postupu simulujeme proces válcování asfaltu nebo vytváření vyjetých kolejí na silnici se skutečnými materiálovými parametry získanými předchozím nafitováním experimentů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enIn the present thesis we study and compare different viscoelastic rate-type fluid models capable of describing response of geomaterials such as asphalt. Using new thermodynamic approach proposed by Rajagopal and Srinivasa (2000) we derive several classes of non-linear viscoelastic models that generalize standard Oldroyd-B and Burgers models. We show that the new models achieve better results in fitting experimental data with asphalt than the previously considered models (Oldroyd-B, Burgers, Rajagopal and Srinivasa (2000)). In particular they are able to capture the behavior of asphalt observed recently in experiments (torque overshoot and two relaxation mechanisms), which is not possible to describe by the other models. Using both the standard and the newly derived models we compute full simulations of viscoelastic flow with the finite element method in fixed domains and incorporating the Arbitrary Lagrangian-Eulerian description also in deforming domains. For example, we study rolling of asphalt or creation of ruts in the road with the real material parameters obtained by fitting the experiments. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Matematický ústav UKcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990017123420106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV