Změny postojů k tělesné výchově u žáků 5. a 6. tříd ZŠ při zapojení aktivit v přírodě do hodin tělesné výchovy
Changes in attitudes to physical education for pupils fifth and sixth year of school involvement in outdoor activities in the hours of physical education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56811Identifiers
Study Information System: 121762
CU Caralogue: 990015694350106986
Collections
- Kvalifikační práce [9002]
Author
Advisor
Referee
Turčová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
postoje, střední školní věk, tělesná výchova, aktivity v příroděKeywords (English)
attitudes, middle school age, physical education, outdoor activitiesNázev: Změny postojů k tělesné výchově u žáků 5. a 6. tříd ZŠ při zapojení aktivit v přírodě do hodin tělesné výchovy Cíle: Cílem práce je zjistit, zda lze změnit postoje žáků na základní škole k tělesné výchově zapojením aktivit v přírodě do hodin tělesné výchovy. Metody: Všechny údaje byly získány pomocí nestandardizovaného dotazníku, který byl vytvořen za tímto účelem. Obsahuje uzavřené, otevřené a polouzavřené otázky. Dotazník byl určen pro žáky 5. a 6. tříd základní školy. Také byly provedeny neformální rozhovory - zhodnocení hodin. Získaná data byla vyhodnocena graficky a písemně. Výsledky: Získané výsledky byly porovnány s formulovanými předpoklady. Z výsledků vyplývá, že u části dívčí experimentální skupiny došlo k sourodé změně ve směru negativního zesílení. Jinak u chlapeckých skupin došlo k sourodé změně ve směru pozitivního zesílení postoje k hodinám tělesné výchovy. Klíčová slova: postoje, střední školní věk, tělesná výchova, aktivity v přírodě
Tittle: The attitude changes of 5th and 6th grade pupils of primary school towards the physical education while involving outdoor activities during the physical education classes. Aim: The aim of the thesis is to find out if there is a possibility to change the pupil attitude towards the physical education at the primary school while involving the outdoor activities. Methods: All the data have been gained by the non-standardized questionnaire made for this purpose. It contains closed, opened and semi-closed questions. The questionnaire has been targeted at pupils of 5th and 6th grades of the primary school. Moreover the interviews have been taken to evaluate the classes. The data have been analyzed and evaluated in graphical and written form. Outcomes: The gained results have been compared with the assumptions formed before. The results show that part of the girl's experimental group reached the change in terms of the negative intensification. On the contrary in case of the boy's groups it came to the change in terms of the positive intensification of the attitude to physical education classes. Keywords attitudes, middle pupil-age, Physical training, outdoor activities