Kooperativní učení a diverzita žáků
Cooperative education and diversity of pupils
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56809Identifiers
Study Information System: 110052
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
28. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Diverzita, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení, diferenciace, inkluzivní vzdělávání, kooperativní učeníKeywords (English)
Diversity, special educational needs, specific learning disabilities, differentiation, inclusive education, cooperative learningDiplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání a diverzitou žáků v běžných základních školách, konkrétně žáků se specifickými poruchami učení integrovanými ve školách hlavního vzdělávacího proudu a využitím kooperativního učení v těchto třídách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, v první části jsou sepsána nezbytná teoretická východiska pro výzkumnou část práce a jsou zde nastíněny kontroverzní otázky současného školského systému. Praktická část je zaměřena na využívání kooperativního učení ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení. Součástí jsou výsledky šetření provedeného na základních školách v Praze a středočeském kraji.
This thesis is focused on issues of inclusive education and diversity of pupils at common basic schools, specifically on the pupils with specific learning disabilities integrated in mainstream schools and using cooperative learning in these classes. The thesis is devided into theoretical part and research part, in the first part there are written up necessary theoretical basis for reasearch part and there are also outlined controversial questions of current school system. Research part is focused on using cooperative learning in classes where children with specific learning disabilities are integrated. Results of research executed at basic schools of Prague and central bohemian region are included.