Problematika hodnocení ředitelů škol
Issue of rating headmasters
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56766Identifiers
Study Information System: 133060
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Trunda, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Zřizovatel, obecní úřad, kraj, ředitel školy, oblasti, kritéria, hodnocení, kvalita, dovednosti, odpovědnost, vlivKeywords (English)
Founder, municipal office, region, headmaster, areas, criteria, evaluation, quality, skills, responsibility, influenceZávěrečná bakalářská práce se zabývá problematikou hodnocení ředitelů škol zřizovaných obcemi v Ústeckém a Zlínském kraji. Cílem bakalářské práce je zjištění, zda zřizovatelé škol využívají svou zákonnou možnost pravidelně provádět hodnocení ředitelů na základě existujících kritérií, a zda se oblasti hodnocení v porovnávaných krajích významně neliší. Výběr kritérií k hodnocení je subjektivní záležitostí zřizovatelů, avšak má-li být hodnocení prováděno k užitku obou stran, měli by zřizovatelé disponovat patřičnými dovednostmi k monitorování kvality. Dalším cílem závěrečné bakalářské práce je analýza vzdělání hodnotitelů. Vedlejším cílem je ověření existence kritérií, které zřizovatelé používají při konkursním řízení k výběru vhodného kandidáta na vedoucího pracovníka ve školství. V tomto případě se jedná se o kritéria nad rámec zákonných požadavků. Úvodní kapitoly teoretické části bakalářské práce se zabývají obecnými předpisy, které se vztahují ke jmenování a hodnocení ředitelů škol. Dále práce vymezuje dva druhy hodnocení ve školství, spolu s uvedením kdo je hodnotitelem nebo zadavatelem hodnocení. Hodnocení výsledků vzdělávání je jedním z hlavních způsobů stanovení kvality výstupů vzdělávacího systému. To je důvod velké pozornosti, které je jí věnováno jak v mezinárodním rámci, tak v jednotlivých...
Final thesis deals with the evaluation of headmasters established by municipalities in the Ústí nad Labem region and Zlín region. The aim of this work is to determine whether school authorities use their legal possibility to carry out regular reviews of headmasters based on existing criteria, and if the ratings do not differ significantly. Selection criteria for the evaluation is subjective founders, but if an assessment is carried out for the benefit of both parties, founders should have the appropriate skills to monitor quality. Another objective of the final thesis is an analysis of education evaluators. The secondary objective is to verify the existence criteria, which the founders used in the bankruptcy proceedings to select a suitable candidate for a senior executive in education. These are the criteria beyond the legal requirements. Introductory chapters in the theoretical part of the thesis focuses on the general rules that apply to the appointment and evaluation of headmasters. The work also defines two types of evaluation in education, stating who the evaluator or evaluation authority. Assessment of learning outcomes is one of the main ways to determine the quality of the outputs of the education system. This is the reason a lot of attention, which she is devoted to both the international...