"Obchod", "Verhandlung" oder "Business"? Die Stellung des Deutschen und Tschechischen als interne Firmensprache in binationalen Unternehmen
"Obchod", "Verhandlung" oder "Business"? The position of German and Czech as internal languages of binational enterprises
"Obchod", "Verhandlung" oder "Business"? Postavení němčiny a češtiny jako interní řeči binacionálních podniků
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56725Identifiers
Study Information System: 124568
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Hejhalová, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Language and Literature
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
5. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Good
Keywords (Czech)
němčina -čeština - angličtina - podniková řeč- Česko - ekonomické vztahy -binacionální podnikyKeywords (English)
German- Czech- English- company language -the Czech Republic -economic relations - binational enterprises,Obchod', ,Verhandlung' oder ,Business'? Postavení němčiny a češtiny jako interní řeči binacionálních podniků. Cílem předložené práce je popsat postavení němčiny a češtiny jako interní řeči binacionálních podniků. Výchozími body výzkumu jsou zvláště úzce propojené německo- české ekonomické vztahy. Díky nim má němčina i čeština vedle angličtiny významnou úlohu. Práce má prozkoumat jak moc jsou vztahy mezi používanými jazyky symetrické nebo nesymetrické, popřípadě která z uvedených řečí dominuje. Metodicky se analýza opírá o již existující sociolingvistické studie posledních deseti let. Dodatečně budou ke kvantitativnímu přezkoušení aktuální situace přiloženy provedené exemplární případy. Klíčová slova: němčina, čeština, angličtina, podniková řeč, Česká republika, ekonomické vztahy, binacionální podniky
,Obchod', ,Verhandlung' oder ,Business'? The position of German and Czech as internal languages of binational enterprises. The objective of the present thesis is to describe the position of German and Czech as internal languages of binational enterprises. The initial points of the research are the particularly closely connected German-Czech economic relations. Thanks to them, German and Czech, apart from English, play an important role. The thesis is to explore how much the relations between the used languages are symmetrical or/and asymmetrical, alternatively, which of the mentioned languages dominates. From the methodical point of view, the analysis is based on the already existing sociolinguistic studies which have arisen during last ten years. In addition to the quantitative research of the current situation, the carried out exemplary cases will be attached. Keywords: German, Czech, English, company language, the Czech Republic, economic relations, binational enterprises