Prožitek flow a zaujetí úkolem v hodinách německého jazyka
Flow experience and engagement by task in German lessons
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56715Identifiers
Study Information System: 121652
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
High, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
motivace, zaujetí úkolem, flow, výkonová motivaceKeywords (English)
motivation, engagement by task, flow, achievement motivationčesky V teoretické části této práce bylo pojednáno o různých typech motivace k učení, rozšířeném kognitnivním modelu motivace, postojích k vyučovacím předmětům, problematice prospěchu a zájmu, teorii flow a konceptuálním modelu zaujetí studentů a optimálního učebního prostředí. V empirické části byla představena pilotní výzkumná studie zabývající se prožitkem flow a zaujetí v hodinách německého jazyka. Tato studie byla realizována v jedné třídě víceletého gymnázia (n = 28). Použity byly dotazníkové metody, získaná data byla kvantitativní i kvalitativní povahy. Cílem výzkumné studie bylo (1) zmapovat motivační proměnné související se zaujetím a flow při úkolové situaci v hodinách německého jazyka a (2) zjistit, jaké kontextuální charakteristiky podporují zaujetí z pohledu studentů. Zkoumána byla souvislost mezi zaujetím před a po úkolu, mezi zaujetím a flow v úkolu a jejich souvislost s postoji k německému jazyku, výkonovou motivací, prospěchem a úspěchem v úkolu, emočním rozpoložením a koncentrací. Byla zjištěna stabilnější povaha flow i zaujetí ve dvou po sobě jdoucích úkolech stejného typu, ale zvyšující se obtížnosti. Byly naznačeny vztahy flow a zaujetí s postoji k německému jazyku, částečně s výkonovou motivací, prospěchem a úspěšností v úkolu. Určitou roli hrála obtížnost úkolu.
Theoretical part of this theses discussed different types of motivation to learn, the extended cognitive model of motivation, attitudes towards school subjects, issues regarding interest and grades, flow theory and the conceptual model of student engagement and optimal learning environments. In the empirical part was presented a pilot study focused on flow experience and engagement by task in German lessons. This study was realized in one class of a grammar school (n = 28). Questionnaire methods were used and acquired data were of both quantitative and qualitative nature. The aim of the pilot study was (1) to map motivational variables related to engagement and flow in the task situatuon in German lessons and (2) to discover, which contextual characteristics can facilitate student engagement from their point of view. In this study has been investigated the connection between engagement before a task and after it, between engagement and flow in the task and their connection to attitudes towards German lessons, achievement motivation, grades and success in the task, emotions and concentracion. It was discovered a more stable nature of flow and engagement in two consecutive tasks of the same type, but with increasing difficulty. In the pilot study were suggested connections of flow and engagement with...