Dětská kresba jako nástroj pedagogicko-psychologické diagnostiky
Childern Drawing as a Tool of Pedagogic-Psychological Diagnostic Measurement
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56663Identifiers
Study Information System: 106299
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Komárková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pedagogicko-psychologická diagnostika, předškolní věk, dětská kresba, vývoj dětské kresby, kresebné testyKeywords (English)
Pedagogic-psychological diagnostic, Pre-school age, Childern drawing, Development of childern's drawings, Drawing testTato práce pojednává o dětské kresbě jako nástroji pedagogicko-psychologické diagnostiky. V práci je popsán historický zájem o dětskou kresbu, období předškolního období z pohledu vývojové psychologie, jakožto nejdůležitějšího období, kdy se dětská kresba využívá jako komunikační a diagnostický prostředek. Dále se zaměřuje na využití dětské kresby v pedagogicko-psychologické diagnostice. Jsou zde obsaženy vývojové zvláštnosti dětské kresby, její interpretace a kresebné testy.
This essay discusses about the children's drawings as a tool for educational and psychological assessment. The essay describes about the historical interest in children's drawing, which is the period of preschool age from the perspective of development psychology. This is the most important period when the child uses drawing as a communication and diagnostic tool. It also focuses on the use of children's drawings in the pedagogical-psychological diagnostics. It also include developmental traits of children's drawings, interpretation and drawing tests.