Zobrazit minimální záznam

Comparison of Intercultural Competence of Czech and Japanese University Students.
dc.contributor.advisorŠulová, Lenka
dc.creatorŠkrábová, Michala
dc.date.accessioned2021-05-19T14:22:54Z
dc.date.available2021-05-19T14:22:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/56515
dc.description.abstractTheoretical part of this Ph.D. thesis deals with the latest findings about intercultural communication and with important intercultural theories focused on two examined countries: the Czech Republic and Japan. It compares Czech and Japanese ways of thinking and behaviors using theory of cultural standards. An overview of current intercultural competence theories is followed by a description of specifics of intercultural competence and of possible ways of developing it. The theoretical part of the thesis is concluded by an overview of benefits and risks of intercultural research in general. The empirical part of the thesis compares intercultural competence of Czech and Japanese university students. The main aim of the study is to construct a questionnaire of intercultural competence, to design an observed situation measuring intercultural competence and to determinate a relationship between components of the questionnaire and the observation criteria. Next aims of the study are to determine differences in intercultural competence of Czech and Japanese university students, to compare them and to find out whether these differences can be explained by the components of the questionnaire. We were interested to what extent is the intercultural competence related to intracultural competence and whether...en_US
dc.description.abstractTeoretická část rigorózní práce stručně přibližuje nejnovější poznatky o interkulturní komunikaci a představuje významné interkulturní teorie, které se zaměřují na dvě zkoumané země, na Českou republiku a na Japonsko. V další části je srovnáván český a japonský způsob myšlení a chování v pracovním prostředí pomocí teorie kulturních standardů. Následuje přehled dosavadních teorií interkulturní kompetence, na který navazuje popis specifik interkulturní kompetence a možné způsoby jejího rozvoje. Teoretickou část rigorózní práce uzavírá přehled předností a rizik interkulturních výzkumů obecně. Empirická část představuje výzkum interkulturní kompetence u českých a japonských vysokoškolských studentů. Jeho cílem je sestrojení dotazníku interkulturní kompetence, design situace pozorování měřící interkulturní kompetenci a zjištění vztahu mezi komponentami sestrojeného dotazníku a kritérii pozorování. Dalšími cíli je zjištění rozdílů u českých a japonských vysokoškolských studentů psychologie, jejich srovnání a také zjištění toho, zda lze tyto rozdíly opravdu vysvětlit komponentami dotazníku interkulturní kompetence. Zajímalo nás také, do jaké míry interkulturní kompetence souvisí s kompetencí intrakulturní a zda existuje spojitost mezi flexibilitou v pozorované situaci a interkulturní kompetencí. Dotazník...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectintercultural communication,intercultural competence,Japanen_US
dc.subjectinterkulturní komunikacecs_CZ
dc.subjectinterkulturní kompetence,Japonskocs_CZ
dc.titleKomparace interkulturní kompetence českých a japonských vysokoškolských studentůcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-04-15
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId135751
dc.title.translatedComparison of Intercultural Competence of Czech and Japanese University Students.en_US
dc.contributor.refereeGillernová, Ilona
dc.identifier.aleph001593535
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csTeoretická část rigorózní práce stručně přibližuje nejnovější poznatky o interkulturní komunikaci a představuje významné interkulturní teorie, které se zaměřují na dvě zkoumané země, na Českou republiku a na Japonsko. V další části je srovnáván český a japonský způsob myšlení a chování v pracovním prostředí pomocí teorie kulturních standardů. Následuje přehled dosavadních teorií interkulturní kompetence, na který navazuje popis specifik interkulturní kompetence a možné způsoby jejího rozvoje. Teoretickou část rigorózní práce uzavírá přehled předností a rizik interkulturních výzkumů obecně. Empirická část představuje výzkum interkulturní kompetence u českých a japonských vysokoškolských studentů. Jeho cílem je sestrojení dotazníku interkulturní kompetence, design situace pozorování měřící interkulturní kompetenci a zjištění vztahu mezi komponentami sestrojeného dotazníku a kritérii pozorování. Dalšími cíli je zjištění rozdílů u českých a japonských vysokoškolských studentů psychologie, jejich srovnání a také zjištění toho, zda lze tyto rozdíly opravdu vysvětlit komponentami dotazníku interkulturní kompetence. Zajímalo nás také, do jaké míry interkulturní kompetence souvisí s kompetencí intrakulturní a zda existuje spojitost mezi flexibilitou v pozorované situaci a interkulturní kompetencí. Dotazník...cs_CZ
uk.abstract.enTheoretical part of this Ph.D. thesis deals with the latest findings about intercultural communication and with important intercultural theories focused on two examined countries: the Czech Republic and Japan. It compares Czech and Japanese ways of thinking and behaviors using theory of cultural standards. An overview of current intercultural competence theories is followed by a description of specifics of intercultural competence and of possible ways of developing it. The theoretical part of the thesis is concluded by an overview of benefits and risks of intercultural research in general. The empirical part of the thesis compares intercultural competence of Czech and Japanese university students. The main aim of the study is to construct a questionnaire of intercultural competence, to design an observed situation measuring intercultural competence and to determinate a relationship between components of the questionnaire and the observation criteria. Next aims of the study are to determine differences in intercultural competence of Czech and Japanese university students, to compare them and to find out whether these differences can be explained by the components of the questionnaire. We were interested to what extent is the intercultural competence related to intracultural competence and whether...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990015935350106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV