dc.contributor.advisor | Landová, Eva | |
dc.creator | Tesař, David | |
dc.date.accessioned | 2021-03-25T09:17:56Z | |
dc.date.available | 2021-03-25T09:17:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/56442 | |
dc.description.abstract | Currently, there are two prevailing theories explaining the distribution and evolution of intelligence (higher cognitive) skills in animals. The first hypothesis considers that the terms of general principles of intelligence common to at least all vertebrates and individual taxa, according to this hypothesis, differ only quantitatively. The second hypothesis is based on the assumption that every animal is its cognitive abilities perfectly adapted to their environment and that it is therefore a mental adaptation to changing environmental conditions. The prerequisite of this hypothesis is the existence of qualitatively different types of cognitive abilities (types of intelligence). The aim of this work would be to provide a broader view regarding the measurement of intelligence and hypotheses concerning its development. Furthermore, the evaluation of the success of the model types of cognitive tests in primates, their interspecies comparison and for comparison with human and also compared the relative success with brain size and other factors. | en_US |
dc.description.abstract | V současné době existují dvě převládající hypotézy vysvětlující distribuci a evoluci inteligenčních (vyšších kognitivních) schopností u zvířat. První hypotéza zastává názor, že jde o obecné principy inteligence společné přinejmenším všem obratlovcům a jednotlivé taxony se podle této hypotézy liší pouze kvantitativně. Druhá hypotéza vychází z předpokladu, že každý živočich je svými kognitivními schopnostmi dokonale přizpůsoben svému prostředí a že jde tedy o mentální adaptaci na měnící se ekologické podmínky. Předpokladem této hypotézy je existence kvalitativně různých typů kognitivních schopností (typů inteligence). Cílem této práce by mělo být poskytnutí širšího přehledu ohledně měření inteligence a hypotéz týkajících se jejího vývoje. Dále pak zhodnocení úspěšnosti v modelových typech kognitivních testů u primátů, jejich mezidruhové porovnání a případné srovnání s člověkem a také srovnání této úspěšnosti s relativní velikostí mozku a dalšími faktory. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | intelligence | en_US |
dc.subject | brain size | en_US |
dc.subject | successfulness in cognitive tasks | en_US |
dc.subject | humans evaluation of animals attractiveness and intelligence | en_US |
dc.subject | inteligence | cs_CZ |
dc.subject | velikost mozku | cs_CZ |
dc.subject | úspěšnost v kognitivních testech | cs_CZ |
dc.subject | atraktivita zvířat pro člověka a hodnocení jejich inteligence | cs_CZ |
dc.subject | primáti | cs_CZ |
dc.title | Měření inteligence u savců se zaměřením na kognitivní schopnosti primátů | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-11 | |
dc.description.department | Department of Zoology | en_US |
dc.description.department | Katedra zoologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 118218 | |
dc.title.translated | Scaling of intelligence in mammals focused on cognitive abilities of primates | en_US |
dc.contributor.referee | Němec, Pavel | |
dc.identifier.aleph | 001627654 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ekologická a evoluční biologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ecological and Evolutionary Biology | en_US |
thesis.degree.program | Biology | en_US |
thesis.degree.program | Biologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra zoologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Zoology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekologická a evoluční biologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Ecological and Evolutionary Biology | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | V současné době existují dvě převládající hypotézy vysvětlující distribuci a evoluci inteligenčních (vyšších kognitivních) schopností u zvířat. První hypotéza zastává názor, že jde o obecné principy inteligence společné přinejmenším všem obratlovcům a jednotlivé taxony se podle této hypotézy liší pouze kvantitativně. Druhá hypotéza vychází z předpokladu, že každý živočich je svými kognitivními schopnostmi dokonale přizpůsoben svému prostředí a že jde tedy o mentální adaptaci na měnící se ekologické podmínky. Předpokladem této hypotézy je existence kvalitativně různých typů kognitivních schopností (typů inteligence). Cílem této práce by mělo být poskytnutí širšího přehledu ohledně měření inteligence a hypotéz týkajících se jejího vývoje. Dále pak zhodnocení úspěšnosti v modelových typech kognitivních testů u primátů, jejich mezidruhové porovnání a případné srovnání s člověkem a také srovnání této úspěšnosti s relativní velikostí mozku a dalšími faktory. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Currently, there are two prevailing theories explaining the distribution and evolution of intelligence (higher cognitive) skills in animals. The first hypothesis considers that the terms of general principles of intelligence common to at least all vertebrates and individual taxa, according to this hypothesis, differ only quantitatively. The second hypothesis is based on the assumption that every animal is its cognitive abilities perfectly adapted to their environment and that it is therefore a mental adaptation to changing environmental conditions. The prerequisite of this hypothesis is the existence of qualitatively different types of cognitive abilities (types of intelligence). The aim of this work would be to provide a broader view regarding the measurement of intelligence and hypotheses concerning its development. Furthermore, the evaluation of the success of the model types of cognitive tests in primates, their interspecies comparison and for comparison with human and also compared the relative success with brain size and other factors. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
dc.contributor.consultant | Frynta, Daniel | |
dc.contributor.consultant | Šimková, Olga | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990016276540106986 | |