Problematika využívání moderních technologií při vedení mateřské školy
Issue of the use of modern technologies in managing the current kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/56237/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56237Identifiers
Study Information System: 133223
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Informační a komunikační technologie, software mateřská škola, informační gramotnost, e-learning, internet, intranet, tablet, interaktivní tabule, KidSmart, bariéryKeywords (English)
Computers, ICT technology, nursery school, computer, e-learning, internet, intranet, tablet, interactiv board, KidSmart, barriersDiplomová práce se zabývá využíváním počítače a ICT techniky v mateřských školách, a to konkrétně ve školách v České republice, ve kterých mají děti možnost pracovat s počítači Kid Smart. Práce by měla částečně zmapovat a analyzovat informační a komunikační gramotnost ředitelek těchto škol, zdokumentovat dostupné ICT technologie vhodné pro mateřské školy. Popsat případné bariéry, které brání jejich širšímu využití a navrhnout ředitelkám opatření k jejich postupnému překonávání. V práci je zařazena i komparace se situací v zahraničí, konkrétně ve školách na Islandu a v Portugalsku. Součástí této diplomové práce je i výzkum, týkající se tohoto tématu a jeho následné vyhodnocení. Práce by měla přinést přehledný popis ICT, dostupných a vhodných pro využití v mateřských školách a seznámit ředitele s vhodným SW pro vedení administrativy.
The thesis is concerned with the use of computers and ICT technology in nursery schools in the Czech Republic, those in particular where children have the opportunity to work with Kid Smart computers. The assignment should chart and analyze the information and communication literacy of school directors, to document available ICT technologies suitable for nursery schools, and define potential barriers that prevent their wider usage and to propose measures to directors that would lead to a gradual overcoming of these issues. A comparison with the situation abroad includes schools in Iceland and Portugal. A portion of this thesis deals with research regarding this topic and its subsequent evaluation. The assignment should provide directors with a well arranged description of available ICT for nursery schools and should familiarize them with the appropriate software for managing administration.