Vztah mezi psychometrickou inteligencí a kreativitou
The relationship between psychometric intelligence and creativity
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56146Identifikátory
SIS: 123683
Kolekce
- Kvalifikační práce [23420]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mertin, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
inteligence, kreativita, psychometrické metody, inteligenční kvocient, Cattell-Horn-Carrollova teorie kognitivních schopnostíKlíčová slova (anglicky)
intelligence, creativity, psychometrics, intelligence quotient, Cattell-Horn-Carroll theoryTato práce podává stručný přehled nejznámějších teorií zabývajících se vztahem mezi kreativitou a inteligencí. Zaměřuje se na psychometrickou dimenzi tohoto vztahu s důrazem na nejnovější testy kognitivních schopností a jejich potenciální přínos k odhadování kreativních schopností. Obsahuje návrh výzkumu určeného ke zvýšení interpretačních možností některých testů kognitivních schopností používaných v ČR (jmenovitě WISC-III a WJ-IE-II). Pro populaci 6-17 let zjišťuje korelaci mezi tvořivě laděnou osobností a širšími schopnostmi modelu CHC zmiňovanými v zahraniční literatuře v souvislosti s kreativitou. Jedná se o schopnost fluidní inteligence (Gf), dlouhodobé paměti (Glr) a vizuálního vnímání (Gv).
This paper briefly summarizes major theories dealing with the relationship between creativity and intelligence. It address psychometric dimension of this relationship with emphasis on contemporary tests of cognitive abilities and their potential contribution to the assessment of creative abilities. This paper includes a research design focused on improving interpretative possibilities of two tests of cognitive abilities currently in use in the Czech Republic (namely WISC-III and WJ-IE-II). It is designed to assess the correlation between creative style (as measured by TCT-DP) and three broad abilities of the Cattell-Horn-Carroll theory (supposedly relevant to creativity) in population aged 6-17. The aforementioned broad abilities are fluid intelligence (Gf), long-term memory (Glr) and visualization (Gv).