Heslo "Móda" v českých encyklopediích
The Entry "Fashion" in Czech Encyklopedias
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56028Identifikátory
SIS: 93572
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarošová, Helena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
11. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Encyklopedie, Slovník, Heslo, Definice, Móda, Oděv, Estetika, Vkus, Krasochuť, Jan MukařovskýKlíčová slova (anglicky)
Encyclopedias, Dictionary, Entry, Definition, Fashion, Clothing, Aesthetics, Taste, Jan MukařovskýBakalářská práce Heslo "Móda" v českých encyklopediích sleduje vývoj estetického hlediska hesla móda, a to od samotného jeho vzniku (tedy od první česky psané encyklopedie v roce 1866) až po dnešní dobu (tj. k heslu móda z roku 2001). Metodou se mi stala analýza vybraných encyklopedických hesel vytvořená na základě teorie estetické funkce, normy a hodnoty Jana Mukařovského a jeho zmínek o módě, které jsem podřadila pod vlastní termín estetické hledisko. Pro lepší orientaci jsem se rozhodla nejprve rozbory jednotlivých hesel móda shrnout do tabulky, ze které je vývoj, způsob tematizování a terminologická proměnlivost estetického hlediska lépe patrná. Práce se snaží odpovědět na tyto otázky: 1. Zda autor hesla rozlišuje módu-normu od módy-oděvu? 2. Jaké termíny použil pro tematizování estetického hlediska? 3. V jakých souvislostech se v hesle k estetickému hledisku módy dostává?
The thesis "Entry "Fashion" in Czech Encyclopedias" analyses an evolution of aesthetic viewpoint of the entry "fashion" since its first appearance (the first Encyclopedia in Czech language from 1866) until recently (the Entry Fashion in 2001). The thesis research method is based on Jan Mukařovský's theory of function, value and norm of the aesthetics and his commentaries on fashion, which I made a subset to my own term aesthetic viewpoint. For better orientation I first decided to summarize particular analyses of each entry into a spreadsheet which makes development, way of characterisation and terminological variability of aesthetic viewpoint apparent in a more complete way. The main goal is to answer the following reasearch questions: 1. Do authors distinguish between fashion as a norm and fashion as a form of clothing? 2. Which terms are being used to thematize the aesthetic viewpoint? 3. What is the context of the aesthetic viewpoint of fashion?