Bydlení v okolí pražské severo-jižní magistrály. Život v sousedství městské dopravní tepny - empirická sonda
Housing around the north-south arterial road in Prague. Living nearby the city's thoroughfare - empiric study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55870Identifiers
Study Information System: 132867
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Sládek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
28. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sociologie města, kvalita bydlení, automobilová doprava, empirická sondaKeywords (English)
Urban sociology, housing quality, car transport, empirical probeDiplomová práce je koncipována jako empirická sonda do života obyvatel lokality kolem tzv. Severojižní magistrály v městské části Praha 4. Tematicky spadá do oblasti sociologie města, hojně čerpá také z oblasti urbanismu a městského plánování. Cílem práce je získat a interpretovat základní informace o kvalitě bydlení a městského života v řešeném úseku pražské Severojižní magistrály vnímané očima obyvatel. První část práce představuje teoretické zázemí empirické sondy. Vymezuje vztah oborové disciplíny k vybranému tématu a nastiňuje teoretické koncepty související s hlavními aspekty řešené problematiky. Druhá část práce představuje provedenou empirickou sondu, komentuje souhrn získaných informací a interpretuje výsledky analýzy. Sběr dat byl proveden metodou dotazníkového šetření v dané lokalitě. Ke zpracování byly použity kvantitativní techniky analýzy dat.
The thesis is conceived as an empirical probe into the life of the local residents around the north-south artery in the district of Prague 4. Thematically falls within the urban sociology and is also greatly inspired by the field of urbanism and urban planning. The goal is to obtain and bring out basic information about the quality of housing and urban life around the given section of Prague's north-south highway perceived through the eyes of the population. The first part constitutes theoretical background of the empiric survey. It specifies a relation of branch disciplines to the selected topic and outlines the theoretical concepts associated with the main aspects of this problem. The second part presents conducted empirical probe, gives a summary and comments on results of the analysis. Data collection was carried out using a questionnaire survey in the locality. The processing by quantitative techniques were used for data analysis