Poslání pedagogických fakult v České republice
The mission of the faculties of education in Czech republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55757Identifiers
Study Information System: 125600
CU Caralogue: 990016130190106986
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Mouralová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Klíčová slova Vzdělávání, pedagogické fakulty, kvalita, instituce, identita, poslání, diferenciaceKeywords (English)
Keywords Education, faculties of education, quality, institution, identity, mission, differentiationPráce se zabývá pedagogickými fakultami z hlediska jejich poslání v rámci terciárního systému vzdělávání České republiky. Vychází z předpokladů teoretického východiska poslání neziskových organizací, které zdůrazňuje roli poslání a jeho fundamentální význam pro existenci celé instituce. Autor zároveň pracuje i s hodnotovým východiskem, které vyjadřuje potřebu transparentnější diferenciace segmentu pedagogických fakult v systému českého vysokého školství. Základem metodologie práce je studium a rozbor dokumentů společně s expertním dotazníkovým šetřením. S jejich pomocí je zkoumáno definování a formulace identity pedagogických fakult na úrovni veřejně-politických dokumentů; legislativy (Zákon o vysokých školách), institucí (statuty fakult) a osobních postojů vedoucích akademických pracovníků všech pedagogických fakult v České republice (expertní šetření).
The thesis deals with the faculties of education from the perspective of their role in the system of tertiary education in the Czech Republic. It works on the theoretical assumptions of the role of non-profit organisations, which emphasize the role of the mission and it's fundamental value for the existence of the entire institution. The author of the thesis works with the assumption in terms of values, which expresses the need of more transparent differentiation of the segment of the faculties of Education in the Czech higher education system. The fundament of the methodology is the studies and analysis of the documents together with expert questionnaire survey. Based on the methodology, the definition and formulation of the identity of the faculties of education is investigated on the level of legal documents, higher education legislation, institutions (statute of the faculty) and personal attitudes of senior academic staff (expert survey).