Zobrazit minimální záznam

Czech apprenticeship at a crossroads
dc.contributor.advisorVeselý, Arnošt
dc.creatorKnedla, Dalibor
dc.date.accessioned2020-08-26T10:12:17Z
dc.date.available2020-08-26T10:12:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/55660
dc.description.abstractDiploma thesis "Czech apprenticeship at a crossroads" deals with the controversial topic of apprenticeship. Thesis is based on theoretical concepts of educational reproduction, positive functions of diversified educational systems, lifelong learning and problem delimitation in public policy. It brings the international perspective viewpoint and identifies strengths and weaknesses of different systems. Author looks into causes and consequences of negative phenomena while trying to understand different positions of employers and apprentices. Key areas are based on the delimited problem. These areas are: sole system of vocational education, which favors students with higher socioeconomic background; career guidance field, whose role in the process of decision making of students entering apprenticeship is small; the area of cooperation with social partners, which is crucial in enhancing the quality of apprenticeship. Author introduces possible ways of political change in these areas. Keywords Apprenticeship, vocational programme, public policy stakeholders, problem delimitation, unemployment, labour market, educational reproductionen_US
dc.description.abstractDiplomová práce "České učňovské školství na rozcestí" představuje problematiku učňovského školství. Práce vychází z teoretických východisek vzdělanostní reprodukce, pozitivních funkcí diverzifikovaných systémů, celoživotního vzdělávání a způsobu vymezení problému ve veřejné politice. Přináší pohled z mezinárodní perspektivy a identifikuje silné a slabé stránky jednotlivých systémů. U českého systému hledá příčiny a důsledky negativních i pozitivních jevů. Snaží se porozumět pozici zaměstnavatelů i samotných žáků. Porozumění postojům jednotlivých aktérů činí na základě vlastního sběru dat. Práce respektuje diverzifikaci oborů a zkoumá, jak se postoje žáků u jednotlivých oborů liší. Na základě vymezeného problému jsou zde stanoveny klíčové oblasti, které determinují současný stav učňovského školství. Těmito oblastmi jsou samotný systém odborného školství, který svou selektivitou zvýhodňuje žáky z rodin s vyšším socioekonomickým zázemím, oblast kariérního poradenství, jehož role je především u žáků vstupujících na učební obory malá, a oblast spolupráce se sociálními partnery, která je klíčová pro zajištění kvality odborného školství. Pomocí stanovených klíčových oblastí autor ukazuje možné směry politické změny. Klíčová slova Učňovské školství, učební obor, aktéři veřejné politiky, vymezení problému,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectUčňovské školstvícs_CZ
dc.subjectučební oborcs_CZ
dc.subjectaktéři veřejné politikycs_CZ
dc.subjectvymezení problémucs_CZ
dc.subjectnezaměstnanostcs_CZ
dc.subjecttrh prácecs_CZ
dc.subjectvzdělanostní reprodukcecs_CZ
dc.subjectApprenticeshipen_US
dc.subjectvocational programmeen_US
dc.subjectpublic policy stakeholdersen_US
dc.subjectproblem delimitationen_US
dc.subjectunemploymenten_US
dc.subjectlabour marketen_US
dc.subjecteducational reproductionen_US
dc.titleČeské učňovské školství na rozcestícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-19
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId125135
dc.title.translatedCzech apprenticeship at a crossroadsen_US
dc.contributor.refereeMouralová, Magdalena
dc.identifier.aleph001612263
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineVeřejná a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePublic and Social Policyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csVeřejná a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPublic and Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "České učňovské školství na rozcestí" představuje problematiku učňovského školství. Práce vychází z teoretických východisek vzdělanostní reprodukce, pozitivních funkcí diverzifikovaných systémů, celoživotního vzdělávání a způsobu vymezení problému ve veřejné politice. Přináší pohled z mezinárodní perspektivy a identifikuje silné a slabé stránky jednotlivých systémů. U českého systému hledá příčiny a důsledky negativních i pozitivních jevů. Snaží se porozumět pozici zaměstnavatelů i samotných žáků. Porozumění postojům jednotlivých aktérů činí na základě vlastního sběru dat. Práce respektuje diverzifikaci oborů a zkoumá, jak se postoje žáků u jednotlivých oborů liší. Na základě vymezeného problému jsou zde stanoveny klíčové oblasti, které determinují současný stav učňovského školství. Těmito oblastmi jsou samotný systém odborného školství, který svou selektivitou zvýhodňuje žáky z rodin s vyšším socioekonomickým zázemím, oblast kariérního poradenství, jehož role je především u žáků vstupujících na učební obory malá, a oblast spolupráce se sociálními partnery, která je klíčová pro zajištění kvality odborného školství. Pomocí stanovených klíčových oblastí autor ukazuje možné směry politické změny. Klíčová slova Učňovské školství, učební obor, aktéři veřejné politiky, vymezení problému,...cs_CZ
uk.abstract.enDiploma thesis "Czech apprenticeship at a crossroads" deals with the controversial topic of apprenticeship. Thesis is based on theoretical concepts of educational reproduction, positive functions of diversified educational systems, lifelong learning and problem delimitation in public policy. It brings the international perspective viewpoint and identifies strengths and weaknesses of different systems. Author looks into causes and consequences of negative phenomena while trying to understand different positions of employers and apprentices. Key areas are based on the delimited problem. These areas are: sole system of vocational education, which favors students with higher socioeconomic background; career guidance field, whose role in the process of decision making of students entering apprenticeship is small; the area of cooperation with social partners, which is crucial in enhancing the quality of apprenticeship. Author introduces possible ways of political change in these areas. Keywords Apprenticeship, vocational programme, public policy stakeholders, problem delimitation, unemployment, labour market, educational reproductionen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016122630106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV