Komparace celkových podmínek pro výuku předmětů ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na základních a středních školách
The comparison of the conditions for teaching Educational area of Man and Health in primary and secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/55581/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55581Identifiers
Study Information System: 126945
Collections
- Kvalifikační práce [8709]
Author
Advisor
Referee
Tilinger, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Secondary School Teacher Education - Physical Education - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
základní škola, střední škola, gymnázium, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, člověk a zdraví, tělesná výchova, výchova ke zdravíKeywords (English)
primary school, secondary school, grammar school, The Framework Educational Programme for Basic Education, The Framework Educational Programme for Grammar schools, The Framework Educational Programme for Secondary Education, physical education, health educationNázev: Komparace celkových podmínek pro výuku předmětů ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na základních a středních školách Cíle: Zjistit, zda školy disponují takovými podmínkami pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (Vzdělávání pro zdraví), aby mohly plnit cíle rámcových vzdělávacích programů. Zjistit základní údaje o struktuře učitelů tělesné výchovy na základních a středních školách a údaje o struktuře učitelů tělesné výchovy v Praze a Plzeňském kraji. Zjistit, zda se liší podmínky výuky vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (Vzdělávání pro zdraví) na základních a středních školách, v Praze a Plzeňském kraji. Navrhnout vhodná řešení ke zlepšení situace. Metody: Použili jsme metodu komparace výsledků nestandardizovaného dotazníkové šetření převážně s uzavřenými typy otázek. Dotazníkové šetření bylo určeno učitelům tělesné výchovy na ZŠ a SŠ. Zkoumanými regiony byly Plzeňský kraj a hlavní město Praha. Dotazníkové šetření bylo doplněno osobními řízenými rozhovory s učiteli TV. Výsledky: Zjistili jsme, že celkové podmínky na školách odpovídají normám základních kurikulárních dokumentů. Celkové podmínky nebrání naplňování cílů a úkolů uvedených v základních kurikulárních dokumentech. Podmínky pro výuku TV jsou prokazatelně lepšími na ZŠ než na SŠ. Vyššího vzdělání dosahují učitelé na SŠ a v...
Title: The comparison of the conditions for teaching Educational area of Man and Health in primary and secondary schools Objectives: Research whether schools have such conditions for teaching Educational area of Man and Health in order to achieve the objectives of framework educational programs. Research basic information about the structure of PE teachers in primary and secondary schools and on the structure of PE teachers in Prague and Pilsen region. Research the different conditions of teaching Educational area of Man and Health in primary and secondary schools in Prague and Pilsen Region. Propose appropriate solutions to improve the situation. Methods: We used for comparison of results of non-standardized questionnaire containing mainly closed types of questions. The questionnaire survey was for PE teachers in elementary and secondary schools. The surveyed regions were Pilsen Region and Prague. Results: We found that overall conditions in schools meet the standards of basic curricula. Overall conditions prevent attainment of the objectives and tasks set out in the basic curricula. Conditions for physical education are demonstrably better at primary schools than at secondary schools. Higher educated teachers are located at secondary schools and in Prague Region. Keywords: primary school,...