Mystifikace médií ohledně uvedení telefonu iPhone 5 a její dopady na společnost Apple
Media misdirection regarding to the introduction of iphone 5 and its impacts on Apple Inc
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55377Identifiers
Study Information System: 125809
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kasík, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Média a jejich vliv, telefon, iPhone, Apple, fiktivní zpráva, výzkum, kvantitativní obsahová analýzaKeywords (English)
Media and their impact, phone, iPhone, Apple, fictitious news, research, quantitative content analysisBakalářská práce se věnuje události ze 4. října 2011, kdy byl v kalifornském městě Cupertino představen nový telefon společnosti Apple - iPhone 4S. Ačkoli společnost Apple nikdy nevydala oficiální zprávu o tom, jaký model telefonu bude uveden, média několik měsíců předem přinášela nepravdivé informace, že půjde o zcela novou generaci telefonu - iPhone 5. Když tedy společnost Apple představila pouze vylepšený model stávajícího iPhonu 4, a to iPhone 4S, přineslo to řadu zklamaných reakcí ze strany zákazníků, fanoušků i akcionářů samotné společnosti, kteří uvěřili zavádějícím informacím uváděným v médiích. Práce zkoumá za využití kvantitativní obsahové analýzy, jak některá média mystifikovala veřejnost, a na výše zmíněném příkladu demonstruje, jaké dopady mohou fiktivní zprávy prezentované v médiích přinést.
The Bachelor thesis focuses on the event of 4 October 2011, the new Apple - iPhone 4S was introduced in Cupertino, California. Although Apple never made a formal statement on what model of phone will be introduced, media brought false information that it is going to be the new generation - iPhone 5. Therefore, when Apple introduced only upgraded model of the current iPhone 4 - iPhone 4S, it has brought many disappointed reactions from customers, fans and shareholders of the company itself, who believed in the misleading information reported in the media. The thesis examines, using quantitative content analysis, how some media mystified the public. The above example demonstrates what the impact of such fictitious messages on our society really is.