dc.creator | Zdražil, Jindřich | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T15:10:32Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T15:10:32Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/55207 | |
dc.description.abstract | My PhD study 'Educational application of models of complex biochemical processes' discusses the possibility of integrating simple bioorganic teaching experiments, modelling complex biochemical processes in living systems into a curriculum of secondary schools, and universities, and even elementary schools in some cases. The aim of these experiments is simplified, but illustrative and appropriate for approaching complex problems of biochemical processes in a transparent experiment, running in spite of conditions comparable to real natural clauses in a living system. The theoretical part is divided into three thematic circuits: biochemistry and bioorganic chemistry, bioorganic models and their characteristics and selected specific forms of applying bioorganic models into teaching chemistry. The next part dealing with bioorganic models and their characteristics is further divided on the base of some specific models. These are consisted of models of enzymes and their catalytic activity, models of biochemical reactions and antidotal and toxic substances affecting life-forms and their carcinogenic efficiency. The practical part contains methodic treatment of six selected models that demonstrate specific biochemical processes or structure of complex organic compounds. These models include modeling biuret... | en_US |
dc.description.abstract | Doktorská práce "Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů" pojednává o možnosti začlenění jednoduchých bioorganických výukových experimentů, modelujících složité biochemické procesy v živých systémech, do učiva na středních a vysokých školách, v některých případech i na školách základních. Úkolem těchto experimentů je zjednodušené, ale názorné a odpovídající přiblížení složité problematiky biochemických procesů formou transparentního pokusu, probíhajícího za podmínek srovnatelných s podmínkami reálného děje v živém systému. Teoretická část je rozdělena do tří tematických okruhů: biochemie a bioorganická chemie; bioorganické modely a jejich charakteristika a vybrané konkrétní aplikace bioorganických modelů ve výuce chemie, přičemž část, zabývající se bioorganickými modely a jejich charakteristikou je dále rozdělena na základě konkrétních modelů. Těmito jsou modely enzymů a jejich katalytického působení, modely biochemických reakcí, modely působení toxických a antidotních látek a modely působení kancerogenů. Praktická část obsahuje metodické zpracování šesti vybraných modelů, které demonstrují příslušné biochemické procesy nebo strukturu složitých organických sloučenin. Mezi tyto modely patří modelování biuretové reakce, methylenová modř jako model koenzymu, modelování vlivu reakčních... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Bioorganic chemistry | en_US |
dc.subject | didactics of chemistry | en_US |
dc.subject | teaching experiments | en_US |
dc.subject | bioorganic models | en_US |
dc.subject | antidotes | en_US |
dc.subject | modeling of reactions | en_US |
dc.subject | biochemistry | en_US |
dc.subject | toxicity | en_US |
dc.subject | carcinogenic substances | en_US |
dc.subject | antioxidants | en_US |
dc.subject | Bioorganická chemie | cs_CZ |
dc.subject | didaktika chemie | cs_CZ |
dc.subject | výukové experimenty | cs_CZ |
dc.subject | bioorganické modely | cs_CZ |
dc.subject | antidotní přípravky | cs_CZ |
dc.subject | modelování reakcí | cs_CZ |
dc.subject | biochemie | cs_CZ |
dc.subject | toxicita | cs_CZ |
dc.subject | kancerogenní látky | cs_CZ |
dc.subject | antioxidanty | cs_CZ |
dc.title | Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-12-18 | |
dc.description.department | Department of teaching and Didactics of Chemistry | en_US |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 143187 | |
dc.title.translated | Educational applications of the complicated biochemical processes models | en_US |
dc.identifier.aleph | 001647541 | |
thesis.degree.name | RNDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Chemistry | en_US |
thesis.degree.program | Chemie | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of teaching and Didactics of Chemistry | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Chemie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Chemistry | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Doktorská práce "Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů" pojednává o možnosti začlenění jednoduchých bioorganických výukových experimentů, modelujících složité biochemické procesy v živých systémech, do učiva na středních a vysokých školách, v některých případech i na školách základních. Úkolem těchto experimentů je zjednodušené, ale názorné a odpovídající přiblížení složité problematiky biochemických procesů formou transparentního pokusu, probíhajícího za podmínek srovnatelných s podmínkami reálného děje v živém systému. Teoretická část je rozdělena do tří tematických okruhů: biochemie a bioorganická chemie; bioorganické modely a jejich charakteristika a vybrané konkrétní aplikace bioorganických modelů ve výuce chemie, přičemž část, zabývající se bioorganickými modely a jejich charakteristikou je dále rozdělena na základě konkrétních modelů. Těmito jsou modely enzymů a jejich katalytického působení, modely biochemických reakcí, modely působení toxických a antidotních látek a modely působení kancerogenů. Praktická část obsahuje metodické zpracování šesti vybraných modelů, které demonstrují příslušné biochemické procesy nebo strukturu složitých organických sloučenin. Mezi tyto modely patří modelování biuretové reakce, methylenová modř jako model koenzymu, modelování vlivu reakčních... | cs_CZ |
uk.abstract.en | My PhD study 'Educational application of models of complex biochemical processes' discusses the possibility of integrating simple bioorganic teaching experiments, modelling complex biochemical processes in living systems into a curriculum of secondary schools, and universities, and even elementary schools in some cases. The aim of these experiments is simplified, but illustrative and appropriate for approaching complex problems of biochemical processes in a transparent experiment, running in spite of conditions comparable to real natural clauses in a living system. The theoretical part is divided into three thematic circuits: biochemistry and bioorganic chemistry, bioorganic models and their characteristics and selected specific forms of applying bioorganic models into teaching chemistry. The next part dealing with bioorganic models and their characteristics is further divided on the base of some specific models. These are consisted of models of enzymes and their catalytic activity, models of biochemical reactions and antidotal and toxic substances affecting life-forms and their carcinogenic efficiency. The practical part contains methodic treatment of six selected models that demonstrate specific biochemical processes or structure of complex organic compounds. These models include modeling biuret... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990016475410106986 | |