dc.creator | Sycha, Martin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T15:06:50Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T15:06:50Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/55182 | |
dc.description.abstract | Everything is changing. Human society is not and has never been a stable and rigid structure. On the contrary, it is rather a dynamic structure that is constantly evolving and changing. The world is becoming more and more complex and complicated. We are witnessing rapid and fundamental changes in all realms of our life. It is often said that the speed, discontinuity and turbulence are the main characteristics of the contemporary worldand society. The principal aim of my work is to describe how these changes could be related to processes of learning and education how these processes are dependent on social changes and vice versa whether they could be a tool that brings other changes. I try to focus on this issue from different angles as a matter of mutual dependence between adult education and social change. My thesis is especially based on analysis and comparison of the recent policy documents concerning this issue, and on more theoretically and critically-oriented scientific andragogical, sociological or pedagogical sources. The presented doctoral thesis is derived from the characteristics of social change and the social development theories. The second chapter is devoted to issues of mutual influences on social transformations and education on theoretical basis. I distinguish four different... | en_US |
dc.description.abstract | Vše se mění. Lidská společnost není a nikdy v historii nebyla stabilní a rigidní strukturou. Naopak je strukturou dynamickou, jež se neustále vyvíjí a mění. Svět se stává stále více a více komplexním a komplikovaným. Můžeme sledovat rychlé a zásadní změny ve všech oblastech života člověka. Často se říká, že právě rychlost, diskontinuita či turbulence jsou hlavními charakteristikami současného světa a společnosti. Cílem mé práce je popsat, jak tyto změny mohou souviset s procesy vzdělávání a učení. Nakolik jsou tyto procesy závislé na sociálních změnách a naopak zda mohou být nástrojem, který další změny přináší. Na problematiku vzájemných závislostí a interdependencí mezi vzděláváním dospělých a sociálními změnami se snažím pohlížet z různých úhlů pohledu. Při zkoumání zvolené problematiky se opírám především o analýzu a komparaci aktuálních politických dokumentů týkajících se této problematiky a teoretičtěji a většinou výrazně kritičtěji zaměřených odborných andragogických, sociologických či pedagogických pramenů. Rigorózní práce vychází z charakteristiky sociální změny a teorií vývoje společnosti a jejích transformací. V druhé kapitole se pak v teoretické rovině zabývám otázkami oboustranného působení sociálních vlivů a vzdělávání. Rozlišuji zde čtyři odlišné přístupy, skupiny autorů a jejich... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Vzdělávání dospělých a sociální změna. Analýza vztahů a závislostí mezi změnami ve společnosti a vzděláváním | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-10-07 | |
dc.description.department | Department of Adult Education and Personnel Management | en_US |
dc.description.department | Katedra andragogiky a personálního řízení | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 141240 | |
dc.title.translated | Adult Education and Social Change. Analysis of Interdependence and Relationship between Changes in Society and Education | en_US |
dc.contributor.referee | Dvořáková, Miroslava | |
dc.identifier.aleph | 001633744 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Adult Education and Personnel Management | en_US |
thesis.degree.discipline | Andragogika a personální řízení | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra andragogiky a personálního řízení | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Adult Education and Personnel Management | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Andragogika a personální řízení | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Adult Education and Personnel Management | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Vše se mění. Lidská společnost není a nikdy v historii nebyla stabilní a rigidní strukturou. Naopak je strukturou dynamickou, jež se neustále vyvíjí a mění. Svět se stává stále více a více komplexním a komplikovaným. Můžeme sledovat rychlé a zásadní změny ve všech oblastech života člověka. Často se říká, že právě rychlost, diskontinuita či turbulence jsou hlavními charakteristikami současného světa a společnosti. Cílem mé práce je popsat, jak tyto změny mohou souviset s procesy vzdělávání a učení. Nakolik jsou tyto procesy závislé na sociálních změnách a naopak zda mohou být nástrojem, který další změny přináší. Na problematiku vzájemných závislostí a interdependencí mezi vzděláváním dospělých a sociálními změnami se snažím pohlížet z různých úhlů pohledu. Při zkoumání zvolené problematiky se opírám především o analýzu a komparaci aktuálních politických dokumentů týkajících se této problematiky a teoretičtěji a většinou výrazně kritičtěji zaměřených odborných andragogických, sociologických či pedagogických pramenů. Rigorózní práce vychází z charakteristiky sociální změny a teorií vývoje společnosti a jejích transformací. V druhé kapitole se pak v teoretické rovině zabývám otázkami oboustranného působení sociálních vlivů a vzdělávání. Rozlišuji zde čtyři odlišné přístupy, skupiny autorů a jejich... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Everything is changing. Human society is not and has never been a stable and rigid structure. On the contrary, it is rather a dynamic structure that is constantly evolving and changing. The world is becoming more and more complex and complicated. We are witnessing rapid and fundamental changes in all realms of our life. It is often said that the speed, discontinuity and turbulence are the main characteristics of the contemporary worldand society. The principal aim of my work is to describe how these changes could be related to processes of learning and education how these processes are dependent on social changes and vice versa whether they could be a tool that brings other changes. I try to focus on this issue from different angles as a matter of mutual dependence between adult education and social change. My thesis is especially based on analysis and comparison of the recent policy documents concerning this issue, and on more theoretically and critically-oriented scientific andragogical, sociological or pedagogical sources. The presented doctoral thesis is derived from the characteristics of social change and the social development theories. The second chapter is devoted to issues of mutual influences on social transformations and education on theoretical basis. I distinguish four different... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízení | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
dc.contributor.consultant | Kopecký, Martin | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990016337440106986 | |