Zobrazit minimální záznam

Genesis, the television oratorio. Audio-visual analysis within the context of Czech television opera
dc.contributor.advisorHavelková, Tereza
dc.creatorLedvinka, Martin
dc.date.accessioned2021-03-25T23:22:32Z
dc.date.available2021-03-25T23:22:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/55151
dc.description.abstractJádrem práce je dekonstruktivní analýza televizního oratoria Genesis režiséra Pavla Hobla na hudbu Zbigniewa Wiszniewského vyrobeného v koprodukci Československé televize a německé Zweites Deutsches Fernsehen v roce 1969. Za využití konceptů hlasového objektu a akuzmatického hlasu představuje studie zvukovou složku audio-vizuálního objektu jako důležitý narativní prostředek. Text představuje interpretaci narativu oratoria podloženou zmíněnými teoretickými koncepty a nabízí čtení oratoria jakožto kritiky logocentrismu a racionalismu moderní společnosti. Kromě analytické části pojednává studie historii a recepci žánru televizní opery v Československu od vzniku prvních pořadů tohoto druhu počátkem 60. let do roku 1989. Představeny jsou dva hlavní koncepty produkce televizní opery, a to 1) koncept televizní opery jakožto média prostředkujícího existující operní dílo, případně jakožto nástroje kulturní osvěty tzv. "masového" či "každodenního" diváka, 2) koncept televizní opery jako "svébytné umělecké formy" využívající specifické prostředky televize k vytvoření nového uměleckého druhu. Tyto koncepty jsou patrné z popisu konkrétních televizních oper vyprodukovaných Československou televizí ve sledovaném období a zároveň jsou verbalizovány v textech dobových kritiků, jejichž tvorba je na stránkách...cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis proposes a deconstructive analysis of Czech television oratorio Genesis (director Pavel Hobl, music Zbigniew Wiszniewsky, Czechoslovak Television and Zweites Deutsches Fernsehen, 1969). Using concepts of voice-object and acousmêtre, this study examines music of the oratorio as an important narrative feature of the audio-visual object. The text interprets the narrative of the oratorio as a crituque of logocentrism and rationalism of modern society. Beside the interpretative part, the study duscusses history and preception of the genre of television opera in Czechoslovakia from early 60s to 1989. Two concepts of the production of television opera are introduced: first, a concept of television opera as a mediator of an existing operatic work, or as means of cultural education of "mass audience"; secondly, television opera is called to represent a new art form using specific television means. These concepts are found in texts by Czech music theorists and journalists of 60s, when the disputation about television opera in Czech journals culminated. A list of television operas produced by Czechoslovak television until 1989 is attached.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectaudiovisual analysisen_US
dc.subjectdeconstructionen_US
dc.subjectvoiceen_US
dc.subjectvoice-objecten_US
dc.subjectmultimediumen_US
dc.subjecttelevision operaen_US
dc.subjectaudiovizuální analýzacs_CZ
dc.subjectdekonstrukcecs_CZ
dc.subjecthlascs_CZ
dc.subjecthlasový objektcs_CZ
dc.subjectmultimédiumcs_CZ
dc.subjecttelevizní operacs_CZ
dc.titleTelevizní oratorium Genesis. Audio-vizuální analýza v kontextu české televizní operycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-19
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId117614
dc.title.translatedGenesis, the television oratorio. Audio-visual analysis within the context of Czech television operaen_US
dc.contributor.refereeKratochvíl, Matěj
dc.identifier.aleph001626483
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMusicologyen_US
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusicologyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJádrem práce je dekonstruktivní analýza televizního oratoria Genesis režiséra Pavla Hobla na hudbu Zbigniewa Wiszniewského vyrobeného v koprodukci Československé televize a německé Zweites Deutsches Fernsehen v roce 1969. Za využití konceptů hlasového objektu a akuzmatického hlasu představuje studie zvukovou složku audio-vizuálního objektu jako důležitý narativní prostředek. Text představuje interpretaci narativu oratoria podloženou zmíněnými teoretickými koncepty a nabízí čtení oratoria jakožto kritiky logocentrismu a racionalismu moderní společnosti. Kromě analytické části pojednává studie historii a recepci žánru televizní opery v Československu od vzniku prvních pořadů tohoto druhu počátkem 60. let do roku 1989. Představeny jsou dva hlavní koncepty produkce televizní opery, a to 1) koncept televizní opery jakožto média prostředkujícího existující operní dílo, případně jakožto nástroje kulturní osvěty tzv. "masového" či "každodenního" diváka, 2) koncept televizní opery jako "svébytné umělecké formy" využívající specifické prostředky televize k vytvoření nového uměleckého druhu. Tyto koncepty jsou patrné z popisu konkrétních televizních oper vyprodukovaných Československou televizí ve sledovaném období a zároveň jsou verbalizovány v textech dobových kritiků, jejichž tvorba je na stránkách...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis proposes a deconstructive analysis of Czech television oratorio Genesis (director Pavel Hobl, music Zbigniew Wiszniewsky, Czechoslovak Television and Zweites Deutsches Fernsehen, 1969). Using concepts of voice-object and acousmêtre, this study examines music of the oratorio as an important narrative feature of the audio-visual object. The text interprets the narrative of the oratorio as a crituque of logocentrism and rationalism of modern society. Beside the interpretative part, the study duscusses history and preception of the genre of television opera in Czechoslovakia from early 60s to 1989. Two concepts of the production of television opera are introduced: first, a concept of television opera as a mediator of an existing operatic work, or as means of cultural education of "mass audience"; secondly, television opera is called to represent a new art form using specific television means. These concepts are found in texts by Czech music theorists and journalists of 60s, when the disputation about television opera in Czech journals culminated. A list of television operas produced by Czechoslovak television until 1989 is attached.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantPudlák, Miroslav
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990016264830106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV