Jan Kraus jako značka
Jan Kraus as a Brand
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55074Identifiers
Study Information System: 126362
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Dolanský, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Celebrita, marketingová komunikace, personal branding, celebrity endorsement, Kraus, značka, image, product placement, reklamní kampaňKeywords (English)
Celebrity, marketing communication, personal branding, celebrity endorsement, Kraus, brand, image, product placement, advertising campaignBakalářská práce "Jan Kraus jako značka" se zabývá problematikou pojetí celebrit jako marketingových značek a možnostmi jejich využití v marketingové komunikaci, nejprve v teoretické rovině, poté na konkrétním příkladu českého moderátora a herce Jana Krause. Úvodní část práce definuje celebritu a její společenskou roli v kontextu zkoumaného tématu a základně syntetizuje teoretické oblasti, které se k vytváření marketingových značek celebrit a jejich využívání v marketingové komunikaci vztahují. Poznatky z úvodní části práce jsou aplikovány při analýze konkrétního příkladu z českého prostředí. Práce na příkladu Jana Krause popisuje zejména marketingová témata personal branding a celebrity endorsement a jejich vliv na budování marketingové značky celebrity. Analyticky se tak zaměřuje například na integrovaná reklamní sdělení v televizním pořadu Show Jana Krause, společenský magazín KRAUS nebo reklamní kampaň značky minerálních vod Mattoni, ve které Jan Kraus účinkoval.
The bachelor's thesis "Jan Kraus as a Brand" discusses the issues of perceiving celebrities as brands and its use in marketing communication. First it will be discussed on the theoretical level and later applied to the example of Czech TV presenter and actor Jan Kraus. The introductory part of the paper formulates the definition of a celebrity and its role in today's society. It describes and basically synthesizes the theoretical fields that are connected with creating celebrities as marketing brands and their use in marketing communication. The findings from the introductory part are used to analyze a specific example from the Czech territory. On the example of Jan Kraus the paper concerns in the marketing fields of personal branding and celebrity endorsement when building a personal marketing brand. Analytically it describes his advertising activities as a product placement in the TV show "Show Jana Krause", the lifestyle magazine KRAUS and the advertising campaign for the mineral water brand Mattoni.