Recepce české a slovenské opery v Německu se zřetelem k Bavorské státní opeře v Mnichově
Reception of Czech And Slovak Opera in Germany in Consideration of Bavarian State Opera in Munich
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54794Identifikátory
SIS: 95682
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havelková, Tereza
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
9. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Janáček, Česká opera, Slovenská opera, Německé divadlo, Bayerische Staatsoper, Její pastorkyňa, Osud, Výlety páně Broučkovy, Káťa Kabanová, Příhody lišky Bystroušky, Věc Makropulos, Z mrtvého domuKlíčová slova (anglicky)
Janáček, Czech Opera, Slovak Opera, German Theatre, Bayerische Staatsoper, Jenufa, Fate, The Excursions of Mr Broucek, Kata Kabanova, The Cunning Little Vixen, The Makropulos Affair, From the House of the DeadPredmetom diplomovej práce je teatrologický pohľad na janáčkovskú dramaturgiu v nemeckojazyčných krajinách v kontexte tamojšej recepcie českej a slovenskej opery a s prihliadnutím k Bavorskej štátnej opere v Mníchove. Rozhodujúcim pramenným základom výskumu je nemecká denníkova kritika, ktorej optikou sa podáva prehľad významnejších inscenácií opier Leoša Janáčka. Autor následne odvodzuje historický kontext týchto produkcií, inscenačnú tradíciu, nemecký janáčkovský program a korene súčasného (zjednodušene povedaného) sociálno-kritického expresívneho inscenačného prístupu k Janáčkovi v nemeckej jazykovej oblasti, porovnávaného s českou lyrickejšou realistickou tradíciou. Sledované obdobie je uzavreté rokom 1998.
This thesis examines from theatrical point of view the Janáčkian dramaturgy in German speaking countries within the context of local reception of Czech and Slovak opera and with special consideration of the Bavarian State Opera in Munich. The main referential base of research is German daily critique through which the Author presents an overview of more important productions of Leoš Janáček's operas. The Author then discusses the historical context of these productions, the stage history, German Janáčkian programme and roots of modern-day social-critical expressive staging of Janáček in German speaking area as compared to the more lyrical realistic Czech approach (to simplify). The discussed period is concluded with the year 1998.