Igor Korpaczewski
Igor Korpaczewski
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54768Identifikátory
SIS: 136779
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájek, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
12. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Igor Korpaczewski, malba, instalace, figurace, osmdesátá létaKlíčová slova (anglicky)
Igor Korpaczewski, painting, installation artwork, figurative art, the 1980sPráce se věnuje reflexi tvorby českého malíře Igora Korpaczewského (1959) se snahou zařadit ji do kontextu českých dějin umění. Igor Korpaczewski působí již přes dvacet let na Akademii výtvarného umění v Praze, kde ovlivnil bezmála jednu generaci malířů. Jeho obrazy byly přítomné na všech zásadních výstavách (Perfect Tense, 2004, Resetting / Jiné cesty k věcnosti, 2007), snažících se uchopit fenomén současné české malby. Přesto zhodnocení jeho komplexní tvorby stále chybí. Práce proto vychází z dílčích článků a z metody orální historie v podobě rozhovorů s umělcem samotným. Korpaczewski se dlouhodobě zabývá především figurálním zobrazením. Jeho pojetí figur je zde konfrontováno s raným dílem francouzského filosofa Emmanuela Lévinase. Setkání s Korpaczewského obrazy chápu jako projekci vztahu já-ty, který diváka formuje. Na rozdíl od svých generačních souputníků snažících se v osmdesátých letech svou tvorbu odosobnit, zpracovával Korpaczewski (a stále zpracovává) intimní témata, jež solidně zhodnotil až v kontextu let devadesátých. Jedná se tedy o čistě solitérní projev, jehož příbuznost lze najít (mimo jiné i v různých přístupech k figurativní malbě) v díle Jiřího Petrboka, Daniela Balabána či Jana Merty. Tvorba Igora Korpaczewského se vymyká pohledu teoretiků Jany a Jiřího Ševčíkových, kteří v...
The work is devoted to reflection on the creation of the Czech painter Igor Korpaczewski (1959) in attempt to place it in the context of Czech art history. Igor Korpaczewski has been operating for over twenty years at the Academy of Fine Arts in Prague, where he influenced nearly a generation of painters. His paintings have been present at all major exhibitions (Perfect Tense, 2004, Resetting / Alternative Ways To Objectivity, 2007), trying to grasp the phenomenon of contemporary Czech painting. Despite this an appreciation of his complex formation is still missing. The work is therefore based on sub-articles and methods of oral history in the form of interviews with the artist himself. Korpaczewski has been primarily engaged in figural depiction. His conception of figures is here confronted with the early work of the French philosopher Emmanuel Lévinas. Meeting with Korpaczewski images I understand as the projection of I-Thou relationship, which forms the viewer. Unlike his generational peers who have been trying in the Eighties to depersonalize their work, Korpaczewski has been processing (and still he continues in it) intimate topics that he solidly assessed only in the context of the nineties. It is therefore a purely solitary expression, the relationship can be found (among others in various...