Japonská sangaku
Japanese sangaku
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54752Identifikátory
SIS: 129100
Kolekce
- Kvalifikační práce [10923]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slavík, Antonín
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Matematika zaměřená na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
5. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Japonská chrámová geometrie, sangaku, geometrické úlohyKlíčová slova (anglicky)
Japanese temple geometry, sangaku, geometrical problemsBakalářská práce seznamuje čtenáře s matematickými tabulkami sangaku, které pochází z období od 2. poloviny 17. století do 2. poloviny 19. století. Jsou to dřevěné tabulky s převážně geometrickými úlohami, které lidé zavěšovali na zdi chrámů a svatyní. Práce obsahuje stručnou historii doby vzniku tabulek sangaku a japonské matematiky té doby. Každá úloha je opatřena slovně popsaným zadaním a vlastním obrázkem. Řešení jsou pro lepší orientaci také doplněna obrázkem se znázorněným postupem. Příklady jsem čerpala z nedávno publikované knihy o tabulkách sangaku. Tato práce by měla sloužit jako zdroj příkladů na hodiny geometrie na středních školách, jednotlivé úlohy jsou totiž řazeny podle hlavní matematické metody řešení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The bachelor thesis familiarize readers with mathematical tablets sangaku which date back to the period of second half of the 17th century to the second half of the 19th century. These tablets are made from the wood with mostly geometrical problems and were hung on the walls in the temples and the shrines. The thesis include a brief history of the period of the origins of the sangaku tablets and the Japanese mathematics of that time. Each problem has its own verbal description and in picture. The solutions have its own pictures for easier orientation too. These problems come from recently publicated book about sangaku tablets. This thesis should be used as source of exercises for geometry lessons in high schools, each exercise is put in section by the main mathematical method used for solving. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)