Jazykový obraz květin v češtině (Sémantické konotace a prototypy)
Linguistic picture of flowers in Czech (Semantic connotations and prototypes)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54700Identifiers
Study Information System: 107654
CU Caralogue: 990016329850106986
Collections
- Kvalifikační práce [24156]
Author
Advisor
Referee
Bozděchová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
9. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kognitivní lingvistika - jazykový obraz světa - kategorizace - květ - květina - růže - lilie - kognitivní definice - konotační centrumKeywords (English)
Cognitive Linguistics - Linguistic Picture of the World - Categorization - Bloom - Flower - Rose - Lily - Cognitive Definition - Connotation CentreBakalářská práce se zabývá zobrazením výrazů květ, květina, růže a lilie v českém jazykovém obraze světa, přičemž se opírá o přístupy kognitivní lingvistiky představované zejména lublinskou sémantickou školou. Praktická část práce vychází z analýzy českého slovníkového materiálu (slovníků etymologických, výkladových, synonymických a frazeologických) se stručným doplněním poznatků týkajících se symboliky růže a lilie. Práce rozebírá vědeckou (botanickou) klasifikaci rostlin a porovnává ji s významy, které se konstituují v rámci naivního obrazu světa.
This bachelor thesis deals with linguistic picture of bloom, flower, rose and lily in Czech language. It is based on theory of cognitive linguistics, especially on theory of Semantic School of Lublin. Linguistic part of this thesis is based on the analysis of the Czech dictionaries (etymological, explanatory, synonymical and phraseological dictionaries) with the brief addition of the symbolism of rose and lily. This thesis discusses the scientific (botanical) classification of plants and compares it with meanings that are constituted in the naive picture of the world.