Kompetence pedagogů předškolního vzdělávání pro výuku dramatické výchovy
Competences of pre-school teachers in drama teaching
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54487Identifikátory
SIS: 119025
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
11. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dramatická výchova, kompetence pedagogů, předškolní vzdělávání, hra, prožíváníKlíčová slova (anglicky)
Drama education, competencies of pedagogues, preschool education, play, enjoymentPráce je rozdělena do dvou celků, na teoretickou část a empirickou část. Teoretická část se v první kapitole věnuje obecně předškolnímu vzdělávání. Výchovně vzdělávacímu poslání mateřských škol v souladu s RVP PV, specifikám dítěte předškolního věku, učiteli mateřské školy a jeho profesním kompetencím. Druhá a třetí kapitola teoretické části pojednávají o dramatické výchově v mateřské škole a o kompetencích předškolních pedagogů pro výuku dramatické výchovy. V empirické části zjišťuji pojetí dramatické výchovy v předškolním vzdělávání v Jindřichově Hradci a vybavenost zdejších pedagogů v oblasti jejich kompetencí pro výuku dramatické výchovy. Z výzkumného šetření vyplynulo, že většina učitelek považuje dramatickou výchovu za jeden z nejvýznamnějších prvků předškolního vzdělávání. Disponují sociálními a osobnostními kompetencemi, mezi které řadí empatii, porozumění, toleranci a trpělivost a schopnost rozvíjet pozitivní vztahy mezi dětmi. Teorií se však zabývá málokdo.
The thesis is divided into two blocks - the theoretical part and the empirical part. The first chapter of the theoretical part deals with pre-school education in general, with the educational mission of kindergartens in compliance with the FEP PSE, with pre- school age specifics, with a kindergarten teacher and his/her professional competences. The second and the third chapters deal with drama education in a kindergarten and with competences of pre-school teachers in drama teaching. In the empirical part I explore the approach to drama education in pre-school education in Jindřichův Hradec and preparedness of local teachers in the field of competences in drama teaching. The research has shown that most teachers consider drama education one of the most important elements of pre-school education. They have social and personality competences, among which they include empathy, understanding, tolerance, patience and ability to develop positive relations among children. However hardly anyone is concerned with theory.