Hudba a média. Analýza hudební složky mediálních sdělení v elektronických médiích
Music and Media. The Music Components Analyse of the Commercials in electronical media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5433Identifikátory
SIS: 54502
Katalog UK: 990011752280106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marcelli, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
24. 10. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Autorka se ve své práci zabývá vztahem hudby a médií. V teoretické části vymezuje základní pojmy v oblasti hudby a charakterizuje je vzhledem k audiovizuálním médiím. Dále se věnuje procesu komunikace v médiích: formální prezentaci hudby v médiích a determinaci podmínek účinnosti hudby v reklamě a v poslední kapitole teoretické části zkoumá hudební znakovou strukturu mediálních sdělení. V empirické části je centrem pozornosti hudební složka reklamních sdělení, analyzuje náhodně vybrané reklamní spoty odvysílané v české televizi v roce 2005.
Music is important component in media communication. In this thesis I put forward concrete questions of the relation of music and medial area products, such as audiovisual media advertisement are. Music is no separable part of spots in television commercial and I am interested in its inner musical structures, its meaning and a rate of human being impact. The thesis is divided into two sections: theoretical section and empirical one. The theoretical section is based on definition descriptions of music and advertising: music tone qualities, semiotics principle of score, musical advertisement and its legal regulations in Czech Republic, time in media message and characteristics of advertisement types. The second chapter of the theoretical section is aimed at a formal presentation of music in media and music communication strategies; in the last chapter of the theoretical part of the thesis I investigate sign structures which are typical phenomenon in the field of media messages. In the empirical section I analyzed random selected one hundred television spots broadcast in the Czech Republic in 2005. My research contains quantitative analysis of the television spots with these variables: kind of music used in spots: vocal, instrumental or vocal-instrumental, aesthetics stroke, music time and movement: binary...
