Bezpečnost na internetu: pomůcka pro výuku dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Online safety: tool for teaching socio-culturally disadvantaged children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54269Identifiers
Study Information System: 133485
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Consultant
Slussareff, Michaela
Referee
Kovářová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
27. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
online bezpečnost, děti, kyberšikana, kybergrooming, sociální znevýhodnění, vzdělávání, prevenceKeywords (English)
online safety, children, cyberbullying, cybergrooming, socio-cultural disadvantage, education, preventionTato diplomová práce se zabývá problematikou bezpečnosti sociálně znevýhodněných dětí na internetu. Výzkumným šetřením potvrzuje hypotézu, že tyto děti nejsou dostatečně vybavené kompetencemi k předcházení možným rizikům a řešení vzniklých problémů vyplývajících zejména z používání sociálních sítí a moderních komunikačních nástrojů v prostředí internetu. Autorka práce si současně vytyčila za cíl přispět ke zvyšování zmíněných kompetencí u dětí navržením metodiky pro jejich vzdělávání s využitím metod zkušenostní pedagogiky a neformálního vzdělávání. Diplomová práce postupně předkládá nejprve teoretická východiska a výsledky výzkumů na téma bezpečnosti dětí na internetu s důrazem na kyberšikanu, kybergrooming, kyberstalking a sexting. Dále se věnuje problematice sociálního znevýhodnění a vyloučení a přístupům jak státního, tak nestátního sektoru ke vzdělávání takto znevýhodněných dětí. Poslední, praktická část práce shrnuje výsledky výzkumu včetně jeho metodologie. Metodika bezpečného chování dětí na internetu se nachází v příloze práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Main topic of this thesis is safety of socio-culturally disadvantaged children on the Internet. It confirms a hypothesis that these children are not adequately equipped with skills to prevent possible risks and solve problems arising in particular from the use of social networks and modern communication tools on the Internet. The author of the thesis also aims to contribute to improving the mentioned skills of children by designing a teaching methodology. This methodology employs methods of experimental education and non-formal education as well. The thesis shall submit the theoretical background and research findings on child safety on the Internet, with an emphasis on cyberbullying, cybergrooming, cyberstalking and sexting. It also discusses the issues of socio-cultural disadvantage and exclusion as well as governmental and NGO sector's approach to the education of disadvantaged children. Final part of the thesis summarizes the results of the research, including its methodology. The designed teaching methodology for safe Internet usage is disclosed in the annexe. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)