Cultural Conflicts in the Writing of Hanif Kureishi
Kulturní konflikty v díle Hanifa Kureishiho
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54233Identifiers
Study Information System: 124030
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kolinská, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kureishi, britský román, diaspora, hybridita, identita, etnicita, kulturaKeywords (English)
Kureishi, British novel, diaspora, hybridity, identity, ethnicity, cultureSituace imigrantů v Británii inspiruje autory již po několik desetiletí a Hanif Kureishi není výjimkou. Kulturní původ mu umožňuje popsat v dílech zkušenosti imigrantů realistickým způsobem a jeho postavy představují konflikty se kterými se imigranti musí potýkat během svého života mezi lidmi, kteří se řadí k dominantní kultuře státu. Bakalářská práce se zaměřuje na román The Buddha of Suburbia, který je pro ni stěžejní, ale také obsahuje krátké odbočky ve kterých se dotýká dalších Kureishiho děl, jež byla publikována mezi polovinou 80. let až do konce let 90., např. The Black Album, My Son the Fanatic, My Beautiful Laundrette, The Rainbow Sign a Sammy and Rosie Get Laid. Celá diskuse se skládá ze tří hlavních částí a začíná kapitolou věnovanou teoretickým termínům a jejich definicím, které jsou nezbytné pro všechny analýzy literatur diaspory. Tyto pojmy jsou dále aplikovány na Kureishiho díla na následujících stranách práce. Druhá kapitola se soustředí na konflikty, které zažívá první generace imigrantů, jejíž zástupci se snaží formovat svou osobnost zatímco oscilují mezi kulturou své původní domoviny a Anglie. Třetí kapitola se zabývá druhou generací imigrantů narozených v Británii, kteří chtějí získat identitu v Anglii, ale neustále se potýkají se stereotypy, nepřátelstvím a předsudky vůči...
The situation of immigrants in Britain has been inspiring writers for several decades and Hanif Kureishi is no exception. His own background allows him to describe the immigrant experience from the realistic perspective of an insider and his characters reflect the conflicts that immigrants have to deal with during their life among the members of the dominant culture of the state. The thesis focuses on The Buddha of Suburbia, while it also makes short digressions and touches upon a number of other works which were published by Kureishi from the mid 1980s to the late 1990s, such as The Black Album, My Son the Fanatic, My Beautiful Laundrette, The Rainbow Sign and Sammy and Rosie Get Laid. The whole discussion consists of three parts and begins with a chapter which primarily concentrates on important theoretical terms and their definitions that are necessary for all analyses of diasporic literatures; the terms and concepts are then applied to Kureishi's books and scripts. The second chapter deals with the conflicts experienced by the first generation immigrants who try to find out who they are as people as they oscillate between the culture of their country or origin and England, while the third chapter focuses on the second generation immigrants born in Britain who want to gain an identity in England...