Vztah morfometrických charakteristik terénu a síťových analýz v prostředí GIS
Relationship between morphometric characteristics of the terrain and network analysis in GIS
diploma thesis (DEFENDED)

Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54168Identifiers
Study Information System: 132413
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Štych, Přemysl
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Cartography and Geoinformatics
Department
Department of Applied Geoinformatics and Cartography
Date of defense
16. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
průměrná rychlost, sklon, křivost, digitální model reliéfu, Python, síťové analýzy, cyklodoprava, optimální cestaKeywords (English)
average speed, slope, curvature, digital elevation model, Python, network analysis, bike transport, optimal routeHlavním cílem diplomové práce je sestavení metodiky a automatizace procesu kalibrování síťového grafu v závislosti na hodnotách morfometrických charakteristik a pohybovém vektoru. Výsledné morfometrické hodnoty terénu jsou zjištěny na základě matematických a kartografických metod pro vyjádření průběhu linie, z nichž nejpřesnější je dále použita v síťových analýzách v prostředí GIS nad digitálními modely silniční sítě a digitálními modely terénu, které byly pro tyto účely na základě zkoumání vybrány jako nejvhodnější. Vztah mezi hodnotami morfometrickými a hodnotami vhodnými pro využití v sítových analýzách (rychlost, čas...) je prozkoumán na konkrétních příkladech ve vhodně vybraném území za využití vhodných dopravních prostředků, kterým bylo určeno jízdní kolo. Praktická část pro ověření funkčnosti navržené metodiky je porovnána s dalšími modely dostupnosti, dostupnými webovými mapovými portály a plánovači tras. Tento proces ohodnocení dopravní sítě založený na vybraných parametrech byl automatizován v jazyce Python jako nástroj do softwaru ArcGIS, který je přílohou této diplomové práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The main objective of the diploma thesis is creation of methodology and automatization of calibration process of network graph based on the values of morphometric characteristics and motion vectors. The resulting morphometric values of the terrain have been detected on the basis of mathematical and cartographic methods for line course expression. The most accurate one has been used in GIS network analysis over the road network and digital terrain models, which were chosen as the most appropriate for this purpose. Relationship between morphometric values and values suitable for use in network analysis (speed, time, ...) has been studied using specific examples in appropriately selected territory with using selected vehicle, which was designated as a bicycle. The practical part for the verification of functionality of the suggested methodology has been compared with other models of accessibility, available web-map portals and route planners. The process of transport network evaluation based on selected parameters has been automated in Python programming language as a tool in ArcGIS software, which is attached to the diploma thesis. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)