Prostorové externality v dopravě na příkladu Prahy
Spatial externalities in transport: Prague case study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53646Identifiers
Study Information System: 120063
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Novák, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
externality, udržitelná doprava, zábor ploch, hodnocení pozemků, zóny placeného stáníKeywords (English)
externalities, sustainable transport, occupation of land, land evaluation, paid parking zonesProstorové externality v dopravě na příkladu Prahy Souhrn: Tato diplomová práce se zabývá prostorovými externalitami v dopravě, konkrétně záborem ploch v centru města Praha. Je rozdělena do celkem 11 kapitol, které jsou dále členěny na jednotlivé podkapitoly. Literární rešerše, v níž je obsažena teoretická část této práce, se věnuje problematikám externalit, dopravy ve městě a oceňování nemovitostí a je uvedena v kapitolách č. 4 - 7. Praktická část práce, která se věnuje především kvantifikaci a hodnocení záboru ploch, je obsažena v kapitole č. 8. V jejím úvodu je též uvedena metodika práce, včetně použitých dat a programů. Dále je součástí stručný popis sledovaného území. Na základě výsledků kvantifikace a hodnocení záboru ploch dopravní infrastrukturou je následně rozpracována diskuze možného využití získaných poznatků. 9. kapitolou je závěr, ve kterém jsou zopakovány cíle této práce a díky jejich naplnění také uvedeny odpovědi na výzkumné otázky, které si autor v úvodu položil. Klíčová slova: externality, udržitelná doprava, zábor ploch, hodnocení pozemků, zóny placeného stání
Spatial externalities in transport: Prague case study Summary: This diploma thesis deals with spatial externalities in transport, namely occupation of land in the centre of Prague. It is divided into eleven chapters, which are further divided into individual subchapters. Literature review, in which the theoretical part of this work is contained, deals with the issue of externalities in transport and real estate evaluation and is listed in chapter four to seven. Practical part of thesis, which is primarily focused on quantifying and evaluating of occupation of land is contained in chapter eight. In its introduction there is also mentioned the methodology of work, including the data and programs used. Following part is a brief description of the monitored area. Based on the results of quantification and evaluation of occupation of land by the transport infrastructure there is subsequently elaborated discussion of possible use of the acquired knowledge. Ninth chapter is the conclusion in which the objectives of this work are repeated and thanks to their fulfilment also answers to the research questions that the author put in the introduction. Key words: externalities, sustainable transport, occupation of land, land evaluation, paid parking zones