Odmítání povinného očkování jako vyjádření elementární klasifikace v účinných substancích
Opposing compulsory vaccination as an expression of elementary classification of effective substances
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53528Identifiers
Study Information System: 117076
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Dvořák, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
očkování, povinné očkování, medicínský diskurs, lagitimita vědění, elementární klasifikaceKeywords (English)
vaccination, compulsory vaccination, medical discourse, legitimacy of expert knowledge, elementary classificationPráce se zabývá problémem odmítání povinného očkování ze strany veřejnosti, který se v posledních letech stává aktuálním i v České republice. Jejím cílem je demonstrovat různé způsoby, kterými se vůči sobě vymezují odborný medicínský diskurs, prosazující a vynucující očkování, a diskurs specifické skupiny jeho kritiků. Ty zahrnují rozdílné konceptualizace odborného vědění, diskusi o legitimitě odborných institucí a konflikt mezi nároky odborníků na péči o veřejné zdraví a požadavkem svěření zodpovědnosti za vlastní zdraví do rukou občanů. Tyto charakteristické motivy se dále promítají do dvou rozdílných obecných pojetí zdraví a nemoci. Pojetí příznačné pro kritiky očkování klade důraz především na přirozenou a celostní povahu léčby, některé obecné rysy ale sdílí s odborným pojetím. Tyto rozdíly a podobnosti jsou systematizovány v rámci kvalitativní analýzy rozhovorů s osmnácti rodiči odmítajícími očkování svých dětí. Na základě jejich výpovědí je načrtnuta elementární klasifikace účinných substancí a identifikována preferovaná kritéria jejich škodlivosti, mezi něž vedle konkrétních, racionálně vyhodnocených rizik patří také syntetická povaha substancí, jejich výroba a distribuce oficiálními odbornými institucemi a rovněž nedostatečný vztah k individuálním životním situacím v jejich komplexitě....
My thesis is concerned with a public resistance to compulsory vaccination, which has only recently become a problem to watch in Czech Republic. It aims to demonstrate different ways of interaction between the expert medical discourse, which advocates and sanctions vaccination, and the discourse of a particular group of vaccination objectors. They include different conceptualizations of expert knowledge, evaluating a legitimacy of the expert institutions and a conflict between experts' claim to take care of a public health and a demand to put the responsibility for one's health in the hands of each citizen. These motives also take places in two general conceptualisations of health and disease. The conceptualisation which is typical for vaccination objectors stresses the importance of a natural and holistic treatment but it also shares some similarities with the expert conceptualisation. These differences and similarities have been systemically examined in a qualitative analysis of 18 interviews with parents refusing to vaccinate their children. It proposes an elementary classification of effective substances along with the criteria of their harmfulness which include rational calculations of particular risks but also the synthetic nature of the substance, its manufacturing and distribution by...