Typizační schémata dvou generací, aneb hraje při posuzování neznámých osob v každodenní realitě roli náš věk?
Typing schemes of two generations, or what's the role of our age in evaluation of strengers in everyday reality
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53515Identifikátory
SIS: 110934
Kolekce
- Kvalifikační práce [18079]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trusinová, Romana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Sociální konstruktivismus, realita každodenního života, jazyk, typizace, kategorizace, postoje, stereotypy, předsudky, vzhledKlíčová slova (anglicky)
Social constructivism, Reality of everyday life, language, typization, categorization, attitude, stereotypes, prejudice, visagePráce je zaměřená na výzkum procesů, které naprosto přirozeně a podvědomě používáme v každodenní realitě k posuzování situací a osob. Zabývá se popsáním těchto procesů a následně zkoumáním posuzování neznámých osob v praxi především z toho hlediska, zda může být hodnocení ovlivněno věkem respondenta. Hlavním teoretickým východiskem práce je sociální konstruktivismus především proto, že k veškerým situacím a jevům v každodenní realitě zaujímáme určitý postoj už jen proto, že existují, jsou tedy konstruktem dané společnosti. Následně se práce zaměřuje na vlastní hierarchické uspořádání těchto posuzovacích procesů, jako typizace a kategorizace a z těch plynoucí zaujímání postojů. Práce především popisuje rozdíly při hodnocení neznámých osob za pomoci fotografických rozhovorů mezi dvěma věkově rozdílnými skupinami respondentů. Na základě analýzy dat se ukazuje, že věk a dokonce i pohlaví skutečně hraje roli při posuzování neznámých osob.
This work's focus is on research of processes, which we absolutely naturaly and subconsciensely use in everyday reality to evaluate people and situations. It's conserne is describing this proces and furtheron researching the evaluation of unknown people in praxis, mostely from the point of view that evalution can be infuenced by the age of respondent. Main theoretical groung of this work is social constructivism, mostely because we have our statement towards most of all everyday situations and actions just because these exist, therefore are construct of that given society. Furtheron this work focuses on hierarchical organising of these valuating processes, as is typization and categorization and statement based on these. Most of all this work describes differences in evaluating unknown people using photographic interviews of two different age groups of respondents. Data analysis shows, that age and even sex of respondents really does matter in evaluating of unknown people.