Problematika diagnostikování slovní zásoby u dětí předškolního věku
Diagnosing issues of word stock in preschool children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53431Identifiers
Study Information System: 107665
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je zaměřena na problematiku diagnostikování slovní zásoby u dětí předškolního věku. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti. Jedná se o část teoretickou, v které shrnujeme poznatky týkající se diagnostiky obecně, ale i konkrétně logopedické a slovní zásoby. Zaobíráme se specifikami předškolního věku a možnostmi testování slovní zásoby v tomto období, ale i odchylkami ve vývoji řeči. Teoretické poznatky o testování a adaptování zahraničních testů jsou poté konfrontovány s průběhem testování v praktické části. Praktická část se skládá z několika částí - adaptace amerického testu CREVT 2 na český jazyk, testování dětí s narušenou komunikační schopností a intaktní populace. KLÍČOVÁ SLOVA: diagnostika, předškolní věk, slovní zásoba, vývoj řeči, vývojová dysfázie, testování, adaptace testu.
This diploma thesis is focused on problems of diagnosing vocabulary by preschool children. The thesis consists of two main areas. This is a theoretical part in which summarizes findings concerning the diagnosis in general but also specifically speech and vocabulary. Get caught up in the specifics of preschool and testing capabilities vocabulary in this period but also variations in speech development. Theoretical knowledge about testing and adapting foreign tests are then confronted with the process of testing the practical part. The practical part consists of several parts - adaptation American test CREVT 2 in Czech language, testing of children with communication disorders and healthy populations. KEYWORDS: diagnosis, pre-school age, vocabulary, language development, speech disorders, testing, adaptation test