Stroj bez příčiny
Machine without a cause
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53369Identifiers
Study Information System: 118864
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Sedlák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
stroj, umění, člověk, absurdnost, pohyb, dadaismus, neodadaismus, výtvarná výchovaKeywords (English)
machine, art, person, absurdity, movement, dadaism, neodadaism, education of artPráce se zaměřuje na stroje v umění, jež dostávají zcela novou dimenzi. Autorka se zabývá tématem stroje v sociokulturních, technických a především uměleckých kontextech. Teoretická část je zaměřena především na dadaismus, jeho dědice a další světové a české výtvarné umělce, kteří se obdobnému tématu věnují. Soustředí se na obrazy, sochy a objekty, ve kterých je stroj či jeho strojové prvky ztvárněn mnohdy absurdním či jiným zcela ojedinělým způsobem a vzdalují se tak primárnímu významu stroje. Podrobně se zaobírá například umělci Francisem Picabiou a Jeanem Tinguelym a jejich tvorbou, přičemž je kladen důraz na konfrontaci výtvarných děl a jejich vývojovou cestu. Didaktická část se věnuje totožnému tématu. Zaměřuje se na možnosti aplikace tématu a jeho využití v koncepci výtvarné výchovy. Skýtá celkem čtyři výtvarné řady, určené primárně pro druhý stupeň základních škol, které spojuje téma Stroj bez příčiny. Výtvarná část obsahuje soubor autorských fotografií "Stopy strojů", které postihují vlastní vklady k tématu na základě reálných inspirací, které se k tématu práce vztahují.
The work focuses on the machines in the art of receiving an entirely new dimension. The work deals with machines in the socio-cultural, technological and artistic context in particular. The theoretical part is focused on Dadaism, his heirs and other international and Czech artists who devote a similar theme. She concentrates on paintings, sculptures and objects in which the machine or the machine elements depicted often absurd or other totally unique way and diverge primary importance machine. The work deals with artists such as Francis Picabia and Jean Tinguely and their work in detail the work emphasis on the confrontation of works of art and their development path. Didactic part deals with an identical theme. It focuses on the application possibilities of the topic and its use in the concept art education. It provides a total of four art series designed primarily for lower secondary schools (ISCED 2), the themes of the machine without cause. The artwork contains a set of photographs "Traces machines" that affect their own contributions on the basis of real inspiration, which is the subject of the work.