Pražské sochařské výstavy 1898 - 1916. Příspěvek k problematice galerijní prezentace sochy
Prague sculpture exhibitions 1898 - 1916. A contribution to the theme of gallery sculpture presentation
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53231Identifikátory
SIS: 102518
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Wittlich, Petr
Oponent práce
Blümlová, Dagmar
Lenderová, Milena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Moderní hospodářské a sociální dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav hospodářských a sociálních dějin
Datum obhajoby
26. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
výstava, sochařství, umělecké spolky, prezentace sochy, instalace, aranžmá, umělecká kritika, přelom 19. a 20. stoletíKlíčová slova (anglicky)
exhibition, sculpture, artistic associations, presentation of sculpture, installation, arrangement, art criticism, turn of the 19th and 20th centuriesJana Cermanová Pražské sochařské výstavy 1898 - 1916 Příspěvek k problematice galerijní prezentace sochy Abstrakt disertační práce Sochařství jako umělecká disciplína zažilo v Čechách kolem přelomu 19. a 20. století nesmírně dynamický vzestup. S jistým zpožděním tak následovalo tolik obdivovaný vzor Francie, kde v roce 1910 Charles Morice s odkazem na Rodina a jeho žáky dokonce konstatoval převahu moderního sochařství nad malbou. Také v Čechách, zejména zásluhou dominantní osobnosti učitele J. V. Myslbeka, dozrála velmi ambiciózní skupina sochařů, která byla připravena řešit vzrůstající společenskou poptávku po dílech monumentálního charakteru, jež si zvláště v podobě pomníků takřka podmanila veřejný prostor města. Sochaři se věnovali zakázkám dekorativních soch pro architekturu i objednávkám funerální povahy, které jim zaručovaly jistý příjem a otevíraly cestu k vlastní volné tvorbě. Především ale onen "mor pomníkový" poutal k sochařství všeobecnou pozornost a zajišťoval umělcům společenskou prestiž. Sochaři se začali více účastnit uměleckého dění a podstatnou měrou se podíleli na řešení aktuálních výtvarných problémů. Konjunktura, kterou zažívalo sochařství veřejného prostranství, se přenesla rovněž do soudobých ...
Jana Cermanová Prague sculpture exhibitions 1898 - 1916 A contribution to the theme of gallery sculpture presentation Dissertation synopsis Sculpture as an artistic discipline experienced a dynamic rise in the Czech lands at the turn of the 19th and 20th centuries. This followed the much admired example of France, where Charles Morice, referencing Rodin and his pupils, asserted the dominance of modern sculpture over painting in 1910. Thanks in large part to major art world figure and educator J. V. Myslbek, the Czech lands also saw the development of a highly ambitious group of sculptors poised to address a growing social demand for monumental works (particularly memorials) that recaptured the city's public space. Sculptors worked on architectural commissions for decorative sculptures and on orders for funerary objects, which guaranteed them an income and enabled them to pursue their own creative work. However, it was chiefly this "flood of monuments" that attracted public attention to sculptors and garnered them social prestige. Sculptors became more deeply involved in art events and played a major role in addressing contemporary art world issues. The public boom enjoyed by sculpture carried over into exhibition halls, where ...