Mluvící hlavy: Komparace a strukturální analýza mýtů o oživlých uťatých hlavách
Talking Heads: Comparative and Structural Analysis of the Myths of Vital Severed Heads
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53052Identifikátory
SIS: 110217
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chlup, Radek
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Religionistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Orfeus, Bran, Mímir, dekapitace, strukturální analýza, komparativní religionistikaKlíčová slova (anglicky)
Orpheus, Bran, Mimir, decapitation, structural analysis, comparative mythologyPráce se věnuje symbolice hlavy a jejímu spojení s moudrostí, což je zkoumáno na indoevropských mýtech o uťatých hlavách za pomoci metod komparativní religionistiky a strukturální analýzy. V první části práce je prezentováno obecné pojetí hlavy a její možné transformace v indoevropských mytologiích; těžiště práce nicméně spočívá v představení mýtů, v jejichž narativu hraje zásadní roli uťatá hlava. Tyto mýty jsou dále typologizovány do tří skupin podle moci, jež je uťatým hlavám přisouzena. V druhé části se práce věnuje třem konkrétním mýtům o mluvících uťatých hlavách, totiž řeckému mýtu o Orfeovi, velšskému příběhu o Branovi a staroseverskému mýtu o Mímim, přičemž tyto mýty jsou důkladně představeny, interpretovány pomocí strukturální analýzy a poté srovnány. Výsledky interpretace zmíněných tří mýtů jsou v závěru transponovány na ostatní představené mýty o uťatých hlavách i na obecnou symboliku hlavy. Těžištěm je především práce s primárními prameny indoevropské provenience, velký důraz je nicméně kladen i na metodologické zakotvení interpretace, tedy na práci s rozličnou sekundární literaturou.
The thesis deals with a symbolism of the head and its attachment to knowledge, which will be presented on the Indo-European myths of severed heads with the use of methods of comparative mythology and structural analysis. In the first part of the thesis is introduced general symbolism of the head and its possible transformations in Indo-European mythologies. Nevertheless, the focus of the thesis is in presentation of myths, in which the decapitated head plays the central role. Those myths are formed into three types based on power, which is given to the severed heads. In the second part the thesis deals with three particular myths of the speaking severed heads, namely Greek myth of Orpheus, Welsh story of Bran and Old Norse myth of Mímir, whereas those myths are thoroughly presented, interpreted by using structural analysis, and compared. The results of interpretation are afterwards transposed to the other myths of severed heads and to the general symbolism of a head. The focal point of the text is mainly work with primary mythological sources, even though metodological basis of interpretation is also emphasised.