Zobrazit minimální záznam

Contemporary Forms of Buryatian Shamanism
dc.contributor.advisorKašpar, Oldřich
dc.creatorHavlíček, Marek Aurel
dc.date.accessioned2021-03-23T23:28:21Z
dc.date.available2021-03-23T23:28:21Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/52920
dc.description.abstractRESUMÉ V ČESKÉM JAZYCE Od poloviny osmdesátých let dvacátého století v celé oblasti Sibiře a Střední Asie probíhá u tzv. "korennych narodov" revitalizace náboženských tradic, jejichž kontinuita byla v období Sovětského Svazu značně narušena. Zatímco u velkých náboženství (buddhismus, islám), díky jejich písemné fixaci obnovování náboženských tradic úspěšně navázalo na jejich přerušení, zcela jiná situace vznikla u náboženských tradic předávaných ústně, tedy také těch šamanských. Intenzivní tenze po duchovnu vycházející z vlastních etnických tradic, která se spontánně otevřela, po mnohaletém období komunistické sekularizace, v případě šamanismu narazila na bariéry, jak na přerušené tradice adekvátně navázat (nedostatek živých nositelů a znalců vlastních tradic, iniciovaných i neiniciovaných šamanů, neznalost vlastní mytologie a symboliky). Celý průběh obrození a revitalizace šamanismu zcela odpovídá kontextu aktuálních problémů provázející jednotlivé společnosti, v rámci nichž se uskutečňoval a který přirozeně nesl dědictví sovětské kultury. Politické a hospodářské změny v postsovětském prostoru také umožnily otevřít se nositelům tradic vůči celé řadě nových vlivů ze zahraničí. Revitalizace šamanských kultů na Sibiři nese viditelné stopy tří hlavních částí, které tvoří její současnou podobu: (1) Předsovětské...cs_CZ
dc.description.abstractRESUMÉ V ANGLICKÉM JAZYCE Since the 1980s, a revival of religious traditions, whose continuity was disrupted considerably in the Soviet-era Russia, has been in motion in the entire area of Siberia and Central Asia, among the so called 'rooted nations'. While major religious groups, such as buddhism and islam, could successfully pick up the threads of their religious traditions thanks to their written resources; religions based mainly on oral transmission are facing the opposite situation, shamanism not being an exception. Intense tension coming from the spirituality of their own ethnic traditions, which spontaneously opened after many years of the Communist secularization, in the case of shamanism hit the barriers of how to adequately re- establish the disrupted traditions (lack of living bearers and experts on their own traditions, initiated and uninitiated shamans, and other ceremony specialists, ignorance of symbolism). The whole process of rebirth, revival or revitalisation of shamanism is entirely consistent with the context of current issues concerning constituent societies, which naturally carries the legacy of Soviet culture. Political and economic changes in the post- Soviet space also enabled the bearers of traditions to become open to a wide range of new influences from abroad. Revitalization...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectBajkalcs_CZ
dc.subjectBurjatskocs_CZ
dc.subjectburjatský šamanismuscs_CZ
dc.subjectkult předkůcs_CZ
dc.subjectmístní kultycs_CZ
dc.subjectMongolovécs_CZ
dc.subjectposvátná místacs_CZ
dc.subjectSibiřcs_CZ
dc.subjectšamancs_CZ
dc.subjectšamanismuscs_CZ
dc.subjectšamanské kultycs_CZ
dc.subjectšamanstvícs_CZ
dc.subjectBaykalen_US
dc.subjectBuryatiaen_US
dc.subjectBuryatian Shamanismen_US
dc.subjectCult of Ancestersen_US
dc.subjectLocal Cultsen_US
dc.subjectMongolsen_US
dc.subjectSacred Placesen_US
dc.subjectSiberiaen_US
dc.subjectShamanen_US
dc.subjectShamanismen_US
dc.subjectShamanic cultsen_US
dc.titleSoučasné formy burjatského šamanismucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-18
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId103742
dc.title.translatedContemporary Forms of Buryatian Shamanismen_US
dc.contributor.refereeBělka, Luboš
dc.contributor.refereeFukas, Andrej
dc.identifier.aleph001625531
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEthnologyen_US
thesis.degree.disciplineEtnologiecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthnologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csRESUMÉ V ČESKÉM JAZYCE Od poloviny osmdesátých let dvacátého století v celé oblasti Sibiře a Střední Asie probíhá u tzv. "korennych narodov" revitalizace náboženských tradic, jejichž kontinuita byla v období Sovětského Svazu značně narušena. Zatímco u velkých náboženství (buddhismus, islám), díky jejich písemné fixaci obnovování náboženských tradic úspěšně navázalo na jejich přerušení, zcela jiná situace vznikla u náboženských tradic předávaných ústně, tedy také těch šamanských. Intenzivní tenze po duchovnu vycházející z vlastních etnických tradic, která se spontánně otevřela, po mnohaletém období komunistické sekularizace, v případě šamanismu narazila na bariéry, jak na přerušené tradice adekvátně navázat (nedostatek živých nositelů a znalců vlastních tradic, iniciovaných i neiniciovaných šamanů, neznalost vlastní mytologie a symboliky). Celý průběh obrození a revitalizace šamanismu zcela odpovídá kontextu aktuálních problémů provázející jednotlivé společnosti, v rámci nichž se uskutečňoval a který přirozeně nesl dědictví sovětské kultury. Politické a hospodářské změny v postsovětském prostoru také umožnily otevřít se nositelům tradic vůči celé řadě nových vlivů ze zahraničí. Revitalizace šamanských kultů na Sibiři nese viditelné stopy tří hlavních částí, které tvoří její současnou podobu: (1) Předsovětské...cs_CZ
uk.abstract.enRESUMÉ V ANGLICKÉM JAZYCE Since the 1980s, a revival of religious traditions, whose continuity was disrupted considerably in the Soviet-era Russia, has been in motion in the entire area of Siberia and Central Asia, among the so called 'rooted nations'. While major religious groups, such as buddhism and islam, could successfully pick up the threads of their religious traditions thanks to their written resources; religions based mainly on oral transmission are facing the opposite situation, shamanism not being an exception. Intense tension coming from the spirituality of their own ethnic traditions, which spontaneously opened after many years of the Communist secularization, in the case of shamanism hit the barriers of how to adequately re- establish the disrupted traditions (lack of living bearers and experts on their own traditions, initiated and uninitiated shamans, and other ceremony specialists, ignorance of symbolism). The whole process of rebirth, revival or revitalisation of shamanism is entirely consistent with the context of current issues concerning constituent societies, which naturally carries the legacy of Soviet culture. Political and economic changes in the post- Soviet space also enabled the bearers of traditions to become open to a wide range of new influences from abroad. Revitalization...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantPargač, Jan
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990016255310106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV