Identifikace vzdělávacích potřeb ředitelek mateřských škol
Identification of the Educational Needs of Kindergarten Directors
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52739Identifiers
Study Information System: 133235
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ředitelka mateřské školy, vzdělávání, vzdělávací potřeby, vzdělávací nabídka, metody a formy vzdělávání, motivaceKeywords (English)
kindergarten director, education, educational needs, offered courses in continuing education, educational methods and forms, motivationDiplomová práce se zaměřuje na vzdělávací potřeby vedoucích pedagogických pracovníků, na které jsou kladeny stále větší nároky vyplývající ze změn ve společnosti, které se odrážejí v proměnách školy. Ukazuje na aktuálnost identifikovat současné vzdělávací potřeby ředitelů škol, přizpůsobovat jejich potřebám vzdělávací nabídku, a vytvořit tak základ pro systematické, celoživotní vzdělávání. Práce vychází z teoretických poznatků, z odborné literatury, ze zákonných požadavků, z kompetencí a z dalších oblastí a činností, od kterých se vzdělávací potřeby ředitelů odvíjejí. Objasňuje pojmy v souvislosti se vzděláváním a identifikuje současný stav ve vzdělávání ředitelů škol. Nabízí různé metody a formy dalšího vzdělávání. Nedílnou součástí je výzkumná část, která je zaměřena na vedoucí pedagogické pracovníky mateřských škol. Přináší poznatky o jejich přístupu k dalšímu vzdělávání, konkrétních vzdělávacích potřebách, identifikuje mezery v současné vzdělávací nabídce a zjišťuje jejich motivaci k dalšímu vzdělávání. Tato práce je doporučením a nabídkou vzdělávacích možností v oblasti dalšího vzdělávání ředitelů škol vycházející z jejich potřeb, i z potřeb budoucích uchazečů na tuto funkci. Nabízí témata a oblasti, ze kterých si můžou vybrat i ostatní pedagogičtí pracovníci v rámci svého vzdělávání.
This diploma thesis focuses on the educational needs of educators in leadership positions on whom increasingly higher demands are placed, resulting from changes in society, which are reflected in the transformations of schools. It points out the urgent need to identify the current educational needs of kindergarten directors, to adapt the range of education available to their needs and thus create the basis for systematic, life-long education. The work is based on theoretical knowledge, professional literature, legal requirements, competences and other fields and activities which form the basis for educational needs of directors. It explains terminology used in education and identifies the current state in the continuing education of school directors. It offers various methods and forms of continuing education. The thesis also contains a research section focusing on kindergarten directors. It provides information on their approach to continuing education, their specific educational needs, identifies gaps in currently available range of offered courses and looks into their motivation to further self-education. This work is a recommendation and a proposal for possible options in the continuing education of kindergarten directors and is based on their needs as well on the needs of potential candidates...