Finanční gramotnost jako nástroj pro snížení zadluženosti českých domácností
Financial literacy as a tool for reducing the debt overburden of the Czech households
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52674Identifikátory
SIS: 125241
Kolekce
- Kvalifikační práce [18142]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kohoutek, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
19. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předluženost, dluhová past, finanční gramotnost, exekuce, nebankovní úvěry, finanční vzdělávání, rizikové chováníKlíčová slova (anglicky)
debt overburden, debt trap, financial literacy, execution, non-banking credits, financial education, risk behaviorV současné době dochází k stále většímu zadlužování českých domácností a jejich úpadku do platební neschopnosti na jedné straně, na straně druhé byla v posledních letech u českého obyvatelstva identifikována velmi nízká míra finanční gramotnosti. V důsledku těchto dvou zjištění se v České republice objevují tvrzení, že za vysokou zadlužeností stojí nízká finanční gramotnost obyvatelstva a že je možné bránit se předlužení pomocí zvyšování finanční gramotnosti. Práce si klade za hlavní cíl analyzovat přístup ČR k finanční gramotnosti, zejména jako k nástroji prevence zadluženosti domácností. Zároveň si klade za cíl, přispět k objasnění vztahu mezi finanční gramotností a zadlužeností. Z těchto důvodů práce vychází z několika teoretických východisek - z teorie prevence rizikového chování, které úzce souvisí s teorií vzdělávání jako ochrany před hazardem a z teorie implementace jako součásti veřejněpolitického cyklu. Zkoumaný problém studie definuje prostřednictvím analýzy zadluženosti českých domácností, stanovuje příčiny a důsledky tohoto rizikového chování; a prostřednictvím delimitace problematiky finanční gramotnosti. Práce provádí syntézu poznatků v podobě možností a mezí finanční gramotnosti v boji s rostoucí zadlužeností. Empirická část práce je věnována zjišťování přístupu OECD k finančnímu...
In current time we experience deeper and deeper indebtedness of Czech households and their deterioration into insolvency on one side, on the other side among Czech population was identified a very low rate of financial literacy in the last few years. As a result of these two findings a hypothesis was created that behind the high indebtedness stands the low financial literacy of population and that it is possible to fight indebtedness by increasing financial literacy. The thesis main target is to analyze approach of Czech Republic to financial literacy, particularly as to a tool of prevention of indebtedness of households. Simultaneously its target is to reveal relation between financial literacy and indebtedness. According to these reasons the thesis is based on several theoretical outcomes - the theory of prevention of risky behavior, the theory of financial education as a prevention from hazard and from the theory of implementation as a part of public policy cycle. Examined problem is defined using analysis of indebtedness of Czech households, determines the occasions and results of this risky behavior; and through delimitation issue of financial literacy. Thesis provides a synthesis of knowledge as options and limits of financial literacy in the fight with increasing indebtedness. Empirical part...