Mluvený projev mládeže (na příkladu členů turistického oddílu)
Spoken language of youth
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52477Identifiers
Study Information System: 108414
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Pacovská, Jasňa
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - General Linguistics
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
24. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
analýza rozhovoru, mluvený projev mládeže, dosahování cílů, vrstevnické skupiny, skupinová interakce, střídání mluvčích, speciální tónyKeywords (English)
talk analysis, speech of youth, reaching goals, peer-groups, group interaction, turn-taking, special voice tonesBakalářská práce se zabývá rozhovorem mládeže z interakčního hlediska. Je založena na analýze původních nahrávek dívčí a chlapecké skupiny stejného věku z oddílu mládeže. Zkoumá za prvé rozhovor, který je koncipován jako hra a za druhé rozhovor, který je motivován zadáním úkolu. Interakce dětí je ovlivněna nejen schématem hry, ale také přítomností vedoucích a tím, zda děti vědí, že jsou nahrávány. Mluvčí v rozhovoru sledují určité cíle, z nichž některé jsou institucionálně dané a jiné individuální. Snaží se především získat slovo a prosadit svoje nápady a argumenty, ale také se chtějí bavit. Pro dívky a chlapce je různě důležitý boj o dominanci a používají odlišné prostředky k prosazení svých promluv. Dosahování cílů ovlivňují neměnné faktory jako sociální vztahy a role, psychické vlastnosti dětí, pravidla hry a zvyklosti při střídání mluvčích, ale i záměrně užívané prostředky jako intonace, výběr lexika a témat, používání "speciálních tónů" nebo střídání kódů.
This bachelor's work deals with a conversation of youth from interactional perspective. It is based on an analysis of original tape-recordings of two groups of the same age - girls and boys - from a youth club. It examines firstly a conversation conceptualized as a game and secondly a conversation motivated by a task. The interaction is influenced not only by a scheme of the game, but also by presence of instructors and that children know they are recorded. In the conversation the speakers follow particular goals - institutionalized or individual. First of all they try to win some space for their turns and to push through their ideas and arguments, but also they want to have fun. The fight for dominance has different importance for boys and girls and they use different means to push through their utterances. Achieving goals is influenced by invariable factors such as social relations and roles, children's mental characteristics, rules of the game and turn-taking conventions and also by some intentionally used means such as intonation, choice of lexicon and topics, using of "special tones" or code-switching.