Česká televize a Český rozhlas optikou modelu PSM: případová studie
Czech television and czech radio in the perspective of the PSM model: a case study
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52221Identifiers
Study Information System: 125942
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Trampota, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Česká televize, Český rozhlas, digitalizace, duální systém, konvergence, média veřejné služby, RIPE, vysílání veřejné službyKeywords (English)
Czech Radio, Czech Television, digitization, dual system, convergence, public service broadcasting, public service media, RIPEDiplomová práce popisuje vývoj České televize a Českého rozhlasu v letech 2005 až 2012 se zaměřením na mediální politiku, technologii, obsah a přístup k publiku. Jako teoretické východisko pro sběr a interpretaci dat posloužila výzkumná činnost iniciativy RIPE, která na mezinárodní úrovni propojuje akademickou sféru s mediálními profesio- nály a klade si za cíl redefinovat poslání veřejné služby pro 21. století. V posledních dvou až třech desetiletích se totiž podle iniciativy RIPE zásadně změnil politický, eko- nomický, technologický a společenský kontext, v důsledku čehož původní koncepce vysílání veřejné služby vytvořená v západní Evropě po druhé světové válce ztrácí svou legitimitu. Pro vysílatele veřejné služby (PSB) je nezbytné transformovat se na média veřejné služby (PSM) - rozšířit technologickou základnu o nové formy distribuce vedle tradičního vysílání, nastavit mechanismy obousměrné a interaktivní komunikace s pub- likem, produkovat multimediální obsahy využitelné na různých platformách a jasně vymezit a obhájit přidanou hodnotu své nabídky ve srovnání s komerčními subjekty. Práce za použití metody případové studie porovnává tento konceptuální rámec se situací v České televizi a Českém rozhlasu, přičemž se snaží odpovědět na otázku, do jaké míry obě organizace ve své strategii...
The master thesis describes the development of Czech Television and Czech Radio be- tween 2005 and 2012, focusing on media policy, technology, content and attitude to the audience. It applies research output of the RIPE initiative as a theoretical basis for col- lection and interpretation of the data. RIPE, which links academia with media profes- sionals worldwide, aiming to redefine the public service remit for the 21st century, sug- gests that the political, economic, technological and social context has fundamentally changed in the last two or three decades. As a result, the original concept of public ser- vice broadcasting, established in Western Europe after the Second World War, has lost its legitimacy. It is therefore necessary for public service broadcasters (PSB) to trans- form into public service media (PSM). This means diversifying modes of distribution to new technologies besides traditional broadcasting, setting mechanisms of two-way and interactive communication with the audience, producing multimedia content exploitable on various platforms and clearly defining and justifying the value added of their offer- ings compared to those of commercial competitors. Using the method of case study, the thesis matches this conceptual framework with the situation in Czech Television and Czech...