Meziválečná propaganda Československa v zahraničí: propagandistické akce Ministerstva zahraničních věcí ve Vídni
Newspapers published in Austria in the years 1918-1939 by czechoslovakian ministry of foreigen affairs
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52189Identifiers
Study Information System: 126216
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Sekera, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Tisková propaganda, Ministerstvo zahraničních věcí Československa, meziválečná diplomacie Československa, vídeňský tisk 1919-1939, Jan Hájek, Emil Oplatka, Josef Šrom, Ferdinand MarekKeywords (English)
Press Propaganda, Czechoslowakian Ministry of Foreign Affairs, Czechoslovakian diplomacy during the Interwar Period, Interwar Press of Vienna, Jan Hajek, Emil Oplatka, Josef Srom, Ferdinand MarekDiplomová práce zkoumá propagandistické praktiky Ministerstva zahraničních věcí ve Vídni uplatňované zejména v tamějším tisku meziválečného období. Studiem archivních pramenů, metodou historické analýzy, byl učiněn pokus odůvodnit tyto kroky československé vlády a zrekonstruovat události okolo subvencování tiskového podniku Vernay. Součástí zkoumání je analýza listů zde tištěných (Der Tag, Die Stunde, Die Börse, Die Bühne, Die Sphinx a hospodářské adresáře Compass) - tzn. jejich historie, politické orientace, rubrik, redakčního obsazení, celkového charakteru, apod., přičemž je zvláštní důraz kladen na změny, které přineslo československé působení. Práce sleduje chování redakce těchto novin i ostatního rakouského tisku v klíčových momentech dějin rakousko-československých vztahů (např. za uzavření rakousko- německé celní unie v r. 1931) a na základě toho vyslovuje závěry ohledně efektivity celé propagandistické akce. Za problematické považuje hlavně nestoprocentní loajálnost některých redaktorů, široké povědomí o prováděné propagandě v rakouském i československém prostředí a výběr listů určených k propagandě.
This diploma thesis investigates propaganda practices of the Czechoslovakian Ministry of Foreign Affairs applied especially to the local press of Vienna during the interwar period. The aim of the thesis is to explain the reasons that made the Czechoslovakian authorities take these steps and to reconstruct the events surrounding the subsidizing of the Vernay publishing house. A part of the investigation is an analysis of the press published under this house (Der Tag, Die Stunde, Die Börse, Die Bühne, Die Sphinx and business books of Compass) - its history, political orientation, columns, journalists, characteristics, etc. The emphasis is placed on changes brought by the Czechoslovakian influence. The thesis studies activities of the journalists (not only in Vernay's newspapers) during the crucial moments of the history of the Austrian - Czechoslovakian relations (e.g. the Austro-German Customs Union of 1931) and then draws conclusions on the effectiveness the propaganda. In this regard, the aspects seen as the most problematic are especially the non-loyalty of some of the journalists, a wide awareness of the propaganda in both countries, and a choice of newspapers intended for the purpose of propaganda.