"Mediální gramotnost a mediální výchova jako témata odborného výzkumu"
Media literacy and media education as a theme of classified research
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52181Identifiers
Study Information System: 97735
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mediální gramotnost, mediální výchova, výzkum, Evropa, Evropská unie, OFCOMKeywords (English)
Media literacy, media education, research, Europe, Euroepan Union, OFCOM(abstrakt) Tato práce má za cíl zmapovat významné výzkumy z oblasti mediální výchovy a mediální gramotnosti přibližně za první desetiletí 21. století v Evropě. Věnuje se uskutečněným výzkumům ze tří oblastí, výzkumy jako nástroj konsensu, výzkumy věnující se mediální výchově na školách a výzkumy zabývající se dětmi a mladými lidmi a jejich přístupem k novým technologiím. V této části se práce zabývá iniciativami a legislativními kroky, které připravila Evropská unie v oblasti rozvoje mediální gramotnosti, blíže seznamuje s vývojem na poli výzkumů věnujících se mediální výchově a představuje i projekt EU Kids Online. Dále srovnává dva výzkumy z Velké Británie z roku 2010 a seznamuje i s britským regulačním orgánem OFCOM a jeho výstupy v oblasti výzkumů mediální gramotnosti dětí a dospělých. Na základě zjištěných skutečností navrhuje výzkum pro Českou republiku s tématem rodičovské mediace v internetovém prostředí.
This thesis aims to explore important research projects conducted in the field of media education and media literacy during approximately the first decade of 21st century in Europe. It deals with research studies covering three areas: research as a tool of consensus, research of media education at schools and research about children and young people and their access to new technologies. The thesis looks into initiatives and legislative measures by the European Union in the area of media literacy development, informs about progress in the field of research projects dealing with media education and presents also the EU Kids Online project. Further it compares 2 research studies conducted in Great Britain in 2010 and introduces the British regulator OFCOM and its research production on the subject of media literacy of children and adults. Based on the presented findings a research study for Czech Republic is proposed on the topic of parental mediation in the internet environment.