Vliv představitelnosti slov na osvojování slovních tvarů v češtině
Effects of Word Imageability on the Acquisition of Grammatical Morphology in Czech Children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52141Identifiers
Study Information System: 124600
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Chromý, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
16. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
představitelnost, věk osvojení, osvojování slovních tvarů, množné číslo substantiv, minulé příčestí, druhá osoba prézentu, třetí osoba prézentu, čeština, morfologieKeywords (English)
imageability, age of acquisition, acquisition of word forms, plural of nouns, past tense of verbs, second person in present tense, third person in present tense, Czech, morphology(česky) V literatuře bylo evidováno, že představitelnost slova - snadnost, s jakou slovo vyvolává mentální obraz toho, co označuje - ovlivňuje zpracovávání jeho různých tvarů (např. Prado - Ullman, 2009), jeho osvojování (např. McDonough et al., 2011) a osvojování gramatických morfémů (Smolík, v tisku). Diplomová práce navazuje na Smolíkovu studii a snaží se ověřit, zda představitelnost kmene slova má i v češtině vliv na osvojování jeho flexe. Zaměřovali jsme se na osvojování nominativu plurálu u substantiv a na druhou osobou prézentu singuláru a minulého příčestí u sloves. Nasbírali jsme ohodnocení vybraných slov podle představitelnosti a ostatních proměnných, které mohou při osvojování slovních tvarů významně působit, a pomocí dotazníků distribuovaných rodičům jsme zjišťovali, jak si děti dané tvary vybraných slov osvojují. Výsledky ukazují, že představitelnost signifikantně predikuje věk osvojení nominativu singuláru a věk osvojení všech sledovaných slovesných tvarů. Absence efektu představitelnosti u osvojování nominativu plurálu patrně souvisí s obecně velkou mírou (a tedy se sníženou variabilitou hodnot) představitelnosti substantiv v našem materiálu. Podáváme dvě vysvětlení toho, proč k efektu představitelnosti u ostatních sledovaných tvarů dochází: představitelnější slova šetří mentální...
(in English): In many studies there was demonstrated that word's imageability - the ability of a word to produce a mental image of it's referent - affects the processing of its inflection (e.g. Prado - Ullman, 2009), its acquisition (e.g. McDonough et al., 2011) and the acquisition of grammatical morphemes (Smolík, in press). This thesis builds on the Smolík's paper, and its goal is to test whether the imageability of a word's stem influences the acquisition of its inflections in Czech children. Word imageability ratings and ratings of other variables that were assumed to affect the process of the acquisition of word inflections, were collected, then questionnaires were distributed to parents to examine how the forms of chosen words are acquired by children. The focus was on the acquisition of nominative plural of nouns, present tense in second person and past tense of verbs. The results show that the imageability significantly predicts the age of acquisition of the nominative in singular and all observed forms of verbs. The absence of the imegability effect on the acquisition of nominative in plural may be due to the overall high imageability and thus reduced variability of ratings in nouns in our dataset. Two possible explanations of the imageability effect on the acqusition of morphological...