Učení se češtiny v důchodovém věku
Learning the Czech language in retirement age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51796Identifikátory
SIS: 129674
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šebesta, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
16. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
stáří, změny ve stáří, důchodový věk, učení se cizího jazyka, komunikační metoda, vnější a vnitřní motivace, role učitele při výuce, organizační formy výuky, kurzy češtiny pro cizince, kvalitativní výzkum, mnohočetná případová studie, polostrukturovaný rozhovorKlíčová slova (anglicky)
old age, changes in the old age, retirement age, foreign language learning, communicative approach, extrinsic and intrinsic motivation, teacher's role in education, organizational forms of education, Czech for Foreigners, qualitative research, multiple case study, semi-structured interviewDRTINOVÁ, Simona. Učení se češtiny v důchodovém věku. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta filozofická, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. Práce se z interdisciplinárního hlediska zabývá problematikou učení se cizích jazyků v důchodovém věku, jehož charakteristiky mohou být omezená ekonomická aktivita, větší množství volného času a možný výskyt určitých bariér způsobených věkem. Jako příklad učení se cizího jazyka bude sloužit případ cizinců důchodového věku v České republice, kteří se učí česky. V teoretické části je nejprve vymezeno stáří spolu se změnami, které k procesu stárnutí a stáří patří: změny jsou popsány na úrovni tělesné, kognitivní a sociální. Dále se v práci pojednává o procesu učení s důrazem na učení se cizích jazyků. V rámci pedagogicko-psychologické složky procesu učení jsou zde zmíněny jeho vybrané složky, konkrétně se jedná o motivaci k učení, různé formy výuky a roli učitele při výuce. Závěr teoretické části se zabývá nabídkou kurzů češtiny. Veškeré oblasti práce pojednávají o daném tématu vždy v obecné rovině a poté s důrazem právě na seniory. Praktická část této diplomové práce, provedená pomocí mnohočetné případové studie, se pokouší zodpovědět otázky týkající se motivace seniorů k učení se češtiny, průběhu a forem jejich učení, a to pomocí...
DRTINOVÁ, Simona. Learning the Czech language in retirement age. Prague, 2013. Dissertation. Charles University in Prague, Faculty of Arts, Institute of Czech Language and Theory of Communication. This thesis deals with foreign language learning in retirement age from interdisciplinary perspective. Its characteristics may be limited economic activity, more free time and the potential occurrence of certain barriers caused by age. The case of foreigners in retirement age living in the Czech Republic and learning Czech will serve as an example of foreign language learning. The theoretical part of the thesis firstly defines old age together with the changes typical for the process of aging and old age: the changes are described on a physical, cognitive and social level. The thesis then goes on to address the process of learning with emphasis on foreign language learning. Selected components are mentioned within the pedagogical- psychological part of the learning process, specifically the motivation to learn, different organizational forms of education and teacher's role during the education. The end of the theoretical part addresses the offer of Czech language courses. All the parts of the thesis first address the topic on a general level and then focus on seniors. The empirical part of this thesis attempts to...