Pavel Pánek a české lisované sklo šedesátých a sedmdesátých let 20. století
PAVEL PÁNEK AND CZECH PRESSED GLASS OF THE SIXTIES AND SEVENTIES
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51792Identifikátory
SIS: 114073
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hubatová - Vacková, Lada
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
17. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Lisované sklo, Strukturální povrch, Struktura v podobě kůry, Hrubý povrch, Odstředivé lití, Foukání do formy, Lisofoukání, Přesné lití, Opálená forma, Zvířecí plastika, SkandinávieKlíčová slova (anglicky)
Pressed Glass, Structural Surface, Bark Structure, Rough Surface, Centrifugal Casting, Mould Blowing, Press Blowing, Precise Casting, Charred Mould, Animal Sculpture, ScandinaviaHlavním posláním této práce je představit sklářského výtvarníka Pavla Pánka, zařadit jej do patřičného historického kontextu a seznámit s některými nepublikovanými návrhy či skicami, které zůstaly skryty širší veřejnosti. První kapitola je cele věnována stručné historii lisovaného skla se zmínkou o lisovacím kroužku, který v této technologii hraje důležitou roli. Jeden z prvních úseků práce se zabývá klíčovými momenty života Pavla Pánka. Důležitou roli zastává část, kde popisuji Pánkova díla, která jsem shledal buď zajímavými, nebo významnými pro vývoj lisovaného skla. U některých děl uvádím stručný popis dané technologie. Snažím se zdůraznit Pánkovu nevyčerpatelnou nápaditost a znalost technik, které daly vzniknout některým z jeho nejlepších kusů. Zdá se, že svým způsobem byl Pánek do určité míry předurčen vyrůst v sochaře velké prozíravosti a to zejména díky svému odbornému školení. Jelikož Pánkovo jméno v současné době čelí křivým nařčením z plagiátorství a krádeže cizího nápadu, musel jsem zařadit i apologetickou kapitolu. Práci uzavírám poznáním, že Pánek ztělesňoval jednu z nejvíce experimentálně založených osobností v moderní historii českého lisovaného skla.
Principal message of this thesis is to introduce designer Pavel Pánek putting him into proper historical context and to reveal some of his unpublished designs or sketches which are hidden to the eye of wider audience. First chapter is fully devoted to the concise history of technique of pressing glass and mention is made of so called pressing ring playing important role in it. One of the sections contains in brief Pavel Pánek's biography where some moments of crucial importance are underlined. Most important part is that, which provides with account of Pánek's works that I found either interesting or crucial for the development of pressed glass. At the beginning of the description of each piece brief description of used technology is added. I am striving to emphasize Pánek's inexhaustible inventiveness and knowledge of techniques that eventually gave rise to some of his best pieces ever. It appears that in some way Pánek was to a certain extent predestined to grow into a sculptor of great providence especially for the sake of his vocational education. Due to the fact Pánek's personality faces false accusation of plagiarism and theft of foreign invention nowadays I had to include apologetic chapter in it. At the end of the thesis I conclude that Pánek, embodied one of the most experimentally -...