dc.contributor.advisor | Brůhová, Gabriela | |
dc.creator | Balcarová, Adéla | |
dc.date.accessioned | 2017-05-15T13:32:33Z | |
dc.date.available | 2017-05-15T13:32:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/51772 | |
dc.description.abstract | Předmětem této diplomové práce jsou syntaktické, sémantické a aktuálněčlenské aspekty ditranzitivní komplementace. Všechny tyto aspekty jsou zkoumány nejen teoreticky, ale zejména prakticky v analýze dvou ditranzitivních sloves: blame a provide. Pro účely analýzy obou sloves bylo excerpováno celkem 200 vět (100 pro každé sloveso) z britského národního korpusu (British National Corpus). Zkoumaná ditranzitivní slovesa vstupují do dvou alternujících větných konstrukcí. V první z těchto konstrukcí jsou podmět a přísudek doplněny předmětem přímým a předložkovým (SVOdOprep); v druhé, alternativní konstrukci se pak jedná o podmět a přísudek doplněné předmětem nepřímým a předložkovým (SVOiOprep) . Jedním z předmětů analýzy je kvantitativní vyjádření výskytu obou konstrukcí v excerpovaném materiálu. U ditranzitivní konstrukce se lze v jistých případech setkat s vypuštěním jednoho nebo druhého předmětu (častěji však předmětu nepřímého). Analýza se věnuje možnostem vypuštění předmětů v ditranzitivních konstrukcích tvořených oběma zkoumanými slovesy. U zkoumaných ditranzitivnich konstrukcí je dále určeno, jakým slovním druhem jsou předměty vyjádřeny; možnosti jsou čtyři, v závislosti na tom, zda jsou oba předměty vyjádřeny nominálně či pronominálně, případně kombinací těchto dvou slovních druhů. Určení... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The present thesis is concerned with the syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation. All these aspects are discussed not only theoretically, but mainly practically in an analysis of two ditransitive verbs: blame and provide. For the purpose of the present analysis, 200 sentences (100 for each of the analyzed verbs) were excerpted from the British National Corpus. The analyzed verbs enter into two possible sentence structures. The first construction includes a subject and verb as well as a direct object and a prepositional object (SVOdOprep); the alternative construction includes a subject and verb as well as an indirect object and a prepositional object (SVOiOprep). One of the points of analysis is a quantitative formulation of the number of occurrences of each of the respective sentence structures for the analyzed verbs within the excerpted material. Within the ditransitive construction we may sometimes encounter object omission of either of the objects (more commonly the indirect object). The analysis concentrates on the possibilities of object omission within ditransitive constructions with the two analyzed verbs. Part-of-speech representation of both objects is also a matter of analysis; there are altogether four possible part-of-speech patterns depending on whether... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | ditranzitivní komplementace | cs_CZ |
dc.subject | SVOiOprep | cs_CZ |
dc.subject | SVOdOprep | cs_CZ |
dc.subject | vypuštění předmětu | cs_CZ |
dc.subject | aktuální členění větné | cs_CZ |
dc.subject | kontextuální zapojenost | cs_CZ |
dc.subject | vypojenost předmětu | cs_CZ |
dc.subject | sémantika předmětu | cs_CZ |
dc.subject | životnost předmětu | cs_CZ |
dc.subject | ditransitive complementation | en_US |
dc.subject | SVOiOprep | en_US |
dc.subject | SVOdOprep | en_US |
dc.subject | object omission | en_US |
dc.subject | FSP | en_US |
dc.subject | context-dependence | en_US |
dc.subject | independence | en_US |
dc.subject | semantics of the object | en_US |
dc.subject | animateness of the object | en_US |
dc.title | Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of blame and provide | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-16 | |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 110182 | |
dc.title.translated | Syntaktické, sémantické a aktuálněčlenské aspekty ditranzitivni komplementace: analýza sloves blame a provide | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Dušková, Libuše | |
dc.identifier.aleph | 001624733 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English and American Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | English and American Studies | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English and American Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | English and American Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předmětem této diplomové práce jsou syntaktické, sémantické a aktuálněčlenské aspekty ditranzitivní komplementace. Všechny tyto aspekty jsou zkoumány nejen teoreticky, ale zejména prakticky v analýze dvou ditranzitivních sloves: blame a provide. Pro účely analýzy obou sloves bylo excerpováno celkem 200 vět (100 pro každé sloveso) z britského národního korpusu (British National Corpus). Zkoumaná ditranzitivní slovesa vstupují do dvou alternujících větných konstrukcí. V první z těchto konstrukcí jsou podmět a přísudek doplněny předmětem přímým a předložkovým (SVOdOprep); v druhé, alternativní konstrukci se pak jedná o podmět a přísudek doplněné předmětem nepřímým a předložkovým (SVOiOprep) . Jedním z předmětů analýzy je kvantitativní vyjádření výskytu obou konstrukcí v excerpovaném materiálu. U ditranzitivní konstrukce se lze v jistých případech setkat s vypuštěním jednoho nebo druhého předmětu (častěji však předmětu nepřímého). Analýza se věnuje možnostem vypuštění předmětů v ditranzitivních konstrukcích tvořených oběma zkoumanými slovesy. U zkoumaných ditranzitivnich konstrukcí je dále určeno, jakým slovním druhem jsou předměty vyjádřeny; možnosti jsou čtyři, v závislosti na tom, zda jsou oba předměty vyjádřeny nominálně či pronominálně, případně kombinací těchto dvou slovních druhů. Určení... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present thesis is concerned with the syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation. All these aspects are discussed not only theoretically, but mainly practically in an analysis of two ditransitive verbs: blame and provide. For the purpose of the present analysis, 200 sentences (100 for each of the analyzed verbs) were excerpted from the British National Corpus. The analyzed verbs enter into two possible sentence structures. The first construction includes a subject and verb as well as a direct object and a prepositional object (SVOdOprep); the alternative construction includes a subject and verb as well as an indirect object and a prepositional object (SVOiOprep). One of the points of analysis is a quantitative formulation of the number of occurrences of each of the respective sentence structures for the analyzed verbs within the excerpted material. Within the ditransitive construction we may sometimes encounter object omission of either of the objects (more commonly the indirect object). The analysis concentrates on the possibilities of object omission within ditransitive constructions with the two analyzed verbs. Part-of-speech representation of both objects is also a matter of analysis; there are altogether four possible part-of-speech patterns depending on whether... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016247330106986 | |